Wat marketeers kunnen leren van topsporters: in 4 stappen naar goud! [blog]

In onze doelstellingen en plannen om die te bereiken gaan we als marketeers natuurlijk allemaal voor goud. Maar door de drukte van de dag, de regels waar we mee te dealen hebben en de continu veranderende marktomstandigheden moeten we nu eenmaal ook wel eens genoegen nemen met brons. Maar topsporters hebben daar nooit vrede mee. Je erbij neerleggen? Echt niet! Na een verloren race zal een topsporter direct evalueren: Wat ging er mis? Wat heeft mijn concurrent anders gedaan? Hoe kan het de volgende keer beter? En wat moet ik ervoor doen of laten om een volgende keer beter te presteren? Dit alles om uiteindelijk het ultieme doel, de topprestatie, te behalen. Je erbij neerleggen is simpelweg geen optie.

Discipline, doorzettingsvermogen en focus. Het zijn belangrijke voorwaarden om doelen te behalen en topprestaties te kunnen leveren. Topsporters moeten pieken op dat ene moment, ze hebben immers vaak maar één kans. Deze ene kans is direct ook de drijfveer om te starten met trainen. Daarnaast is passie voor een topsporter een belangrijke drijfveer om elke dag opnieuw, elke minuut, week in week uit ergens voor de volle 100% voor te gaan. Dit betekent keuzes maken, doelen stellen, focus houden, nee durven zeggen en continu evalueren en bijstellen. Niet makkelijk en het vergt heel veel discipline waar het gros van de mensen geen zin in heeft. Niet voor niets is leven als een topsporter maar voor een selecte groep mensen weggelegd.

Stiekem wil iedereen af en toe een klein beetje Sven Kramer zijn

Toch inspireren topsporters professionals in het bedrijfsleven en kijkt vrijwel iedereen op tegen deze gemotiveerde groep mensen. Stiekem wil iedereen af en toe een klein beetje Sven Kramer zijn. Maar van marketeer naar topsporter, hoe pak je dit aan? Of nou ja, hoe kan je hier iets van toepassen in je dagelijks werk? Daag jezelf eens uit en maak een begin door de volgende stappen, in je werkweek, wat vaker te doorlopen:

Stap 1: Formuleer doelen

Topsporters zijn gewend om actief hun eigen sportcarrière vorm te geven. Dit start met het formuleren van doelen.

  • Bepaal welk doel jij deze week/maand wil behalen. Maak het niet te groot, leg het niet te ver vooruit en wees ambitieus maar ook reëel.
  • Deel het doel op in subdoelen. Hierdoor is het behapbaar en dat werkt motiverend.

Stap 2: Houd focus en planning

Op het moment dat het doel duidelijk is, plant een topsporter de activiteiten in die nodig zijn om dat doel te behalen. De beschikbare tijd wordt efficiënt ingedeeld en de energie gaat alleen naar de activiteiten die hiervoor nodig zijn.

  • Schrijf voor jezelf op:
    • Hoeveel tijd je per week of maand nodig hebt om dit doel te behalen
    • Welke keuzes je moet maken om je aan de planning te kunnen houden
    • Welke activiteiten je moet laten
    • Wat je hiervoor extra moet doen
  • En maak aan de hand hiervan een planning!

Stap 3: Blijf gedisciplineerd

Topsporter word je niet zomaar. Discipline is een belangrijke sleutel naar succes. Intrinsieke motivatie en plezier beleven aan dat wat je doet speelt een belangrijke rol in het gedisciplineerd te werk kunnen gaan.

  • Maak het leuk door bijvoorbeeld een collega deelgenoot te maken van je doel. Daag elkaar uit en koppel er een leuke beloning aan vast.
  • Maak met jezelf concrete afspraken, maak tijd in je agenda en zorg voor reminders.
  • Ga voor goud en houd je hieraan! 

Stap 4: Evalueer en stel bij waar nodig

Tussentijds, na een verloren race of zelfs na het behalen van goud, zal een topsporter altijd evalueren, op zoek gaan naar verbeterpunten en doelen en ambities bijstellen.

  • Wees kritisch naar jezelf en plan een vast moment in om (tussentijds) te evalueren.
  • Vraag jezelf af:
    • Of je de juiste dingen doet om je doel te behalen
    • Welke dingen je anders moet gaan doen
    • Welke dingen goed gaan en dus op dezelfde manier kunt blijven doen
  • Stel je doel en plan zo nodig bij!

Het leven als een topsporter is niet voor iedereen weggelegd. En het behalen van goud hebben we niet altijd in de hand, maar genoegen nemen met brons hoeft nou ook weer niet. Ga op zijn minst voor zilver! Succes!

Lisanne Huisman is Marketing Consultant bij Cross Media Nederland. En deed tot een paar jaar geleden aan topsport als short-trackster.


* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….