Uncomfort-zone [gastblog]

De wekker gaat en terwijl je de wekker uitzet zie je dat het 7:30 is. Je schrikt wakker en denkt ‘Hoe kan dat nou? Het is dinsdag. Normaal zit ik al in de trein op dit tijdstip…Het is zelfs al licht buiten’. Na enig kraken van je hersenen schiet het je te binnen: we zitten in een nieuw tijdperk…. Corona is in ons leven en de vaste patronen zijn volledig op zijn kop gezet.

Je was zo verknocht aan het vaste programma van vroeg opstaan, ontbijt maken voor onderweg, de auto (of trein) pakken naar kantoor om daar door vertragingen pas rond 9:08 binnen te rennen. Na een bakje koffie bij de koffiemachine met die collega die altijd slechte grappen maakt, begeef je je naar de eerste vergadering om die dag de reeks van aaneengesloten vergaderingen te doorstaan.

Dat tijdperk is voorbij. De wekker gaat minstens een uur later en na het ontbijt, vergezeld van krant en nieuwsapp loop je naar het koffietentje op de hoek voor een goede take-away caffè latte. Weer thuis klap je je laptop open op de keukentafel en zit je mét je latte al vóór 9 uur je mail rustig weg te werken en bereid je je voor op de eerste online vergadering om 10 uur.

Eigenlijk klinkt dat laatste ook niet zo verkeerd, toch?! Deze nieuwe werkelijkheid… Maar ja, het betekent ook dat je via MS Teams moet brainstormen over een campagne, bij de koffiemachine geen grappig verhaal te horen krijgt over iemands weekend, geen besprekingen hebt in het ziekenhuis over de toegevoegde waarde van een geneesmiddel en geen cycle-meeting in een inspirerende omgeving…. Daarnaast hebben we veel nieuwe dingen moeten leren: actief meepraten in een leadership-training vanuit huis, ervaringen delen in virtuele break-out rooms, effectief videovergaderen in brand team meetings, kennismaken met nieuwe collega’s via het scherm, en voor sommigen ook nog les geven aan de eigen kinderen aan de keukentafel ….

Als je er zo op terugkijkt is 2020 wel een jaar geweest van ‘buiten je comfort-zone bezig zijn’. Wat zou het heerlijk zijn om weer een tijdje ín je comfort-zone te kunnen werken, niet waar? Maar ja, wat is dat eigenlijk? Volledig terug naar vóór 2020 of toch liever een mix van het oude en het huidige werken? We hebben zoveel geleerd het afgelopen jaar. Het zou toch zonde zijn om dat weer weg te gooien en terug te gaan in de tijd. Aan de andere kant: van sommige leertrajecten is de learning curve nog niet op zijn maximale resultaat, want zo professioneel zijn al die video-gesprekken nog echt niet… En daarnaast: een inspirerende cycle-meeting op een mooie locatie is echt niet te vervangen door iets video-erigs, zelfs niet met ‘thuis-gestuurde meeting kit’ ernaast.

Naomi Tielen is voorzitter van de NVFM – Nederlandse Vereniging voor Farma Managers


* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….