Pre- en post-corona excuses… hoe ga jij er mee om? [opinie]

Tijd en toegang… artsen hebben geen tijd voor de farmaceut en de deur blijft dicht, ook post-corona. Wat is de reden of beter gezegd, het excuus? Komt het door de opgelopen wachtlijsten, het personeelstekort in de ziekenhuizen, de enorme administratieve ballast waar artsen mee moeten dealen of zit het in de commerciële, weinig inhoudelijke boodschap waar de farmaceut volgens de arts mee komt?

Is het echt zo dat de artsen het te druk hebben voor de farmaceut in deze post-corona tijd? Hebben de artsen nog steeds last van corona naweeën? Zeker. Dat is wel wat ik terug hoor van verschillende farmaceuten.

Maar is dit echt zo? Je zou toch denken dat de zorg de afgelopen twee jaar een stuk efficiënter is geworden. Meer telefonische consulten, meer afspraken op afstand, minder fysieke nascholingen en dus meer tijd. Maar niets lijkt minder waar. De congressen staan weer op de agenda, de poli staat weer vol gepland en het personeelstekort is een groot probleem.

Des te belangrijker is het om als farmaceut met een relevant verhaal ‘binnen te komen’ bij de arts. Niet anders dan pre-corona. Al jaren is de toegang een uitdaging voor de farmaceut. Zitten artsen nog wel te wachten op een rep? Zowel elkaar als de patiënt oprecht verder willen helpen is mijns inziens de sleutel tot succes.

Want artsen zijn ook mensen. En ook deze mensen hebben net als iedereen de afgelopen twee jaar nagedacht over wat nu echt belangrijk is voor hen. Tijd is kostbaar en keuzes maken in wat je wel of niet doet noodzakelijk. Iedereen is weer aan het wennen aan het ‘normale’ leven, ja dat is druk en ja, een verkoopverhaal aanhoren dat hem of haar op dat moment niet verder helpt, wordt snel geschrapt.

Gelukkig kan iedereen (die niet vanaf Schiphol vliegt) deze zomer weer lekker op vakantie en kunnen we na de zomer weer met frisse moed met elkaar het gesprek aangaan maar denk erom:

STOP met denken vanuit het ‘binnen willen komen’

STOP met louter productinhoudelijke communicatie

START met luisteren naar de arts en patiënt

Geen excuses, gewoon doen!

Lisanne Huisman is Marketing
Consultant bij Cross.


* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….