Mis jij de file ook zo? [opinie]

Twintig-twintig. Het klinkt zo mooi maar wat een pain in the ass ben jij zeg. Nu al het jaar van de social distancing en hoelang duurt deze kater nog?

Sinds een aantal weken leid ik een totaal ander leven en dat hakt erin. Vooropgesteld: ik ben enorm gelukkig dat er in mijn directe omgeving nog geen ernstige gevolgen van dit virus zijn. Maar och, wat hunker ik naar mijn ‘oude’ sociale en zakelijke leven. Normaal gesproken heb ik van alles aan m’n hoofd, onderwijl uitkijkend naar het weekend: ‘wat staat er allemaal op de planning?’. Momenteel is het helaas gewoon dag 1 t/m 7…. “Copy, paste”. De ene impact-analyse na de andere passeert de revue maar, zo vroeg ik me gisteren nog eens af, wanneer gaat dit eindigen?

Inmiddels begint het te wennen: het thuiswerken, de anderhalve meter, enorm vaak m’n handen wassen, de Zoom-meetings met m’n dochtertje van 3 op de achtergrond die graag wil dat papa helpt met haar puzzel en het niet meer regelmatig in de file staan.

Uitstel? Hoezo uitstel?

Wat niet went is het uitstellen van allerlei verschillende (marketing)cases in mijn zakelijk contact. Ja, sommige dingen kunnen nou eenmaal niet anders, die moeten we wel uitstellen tot nader order. Maar er zijn ook zaken die we nu uitstellen omdat we denken dat het hoort, we bevriezen uit angst voor het onbekende. “Gezien de huidige situatie doen we hier voorlopig maar even niks mee” en “mijn doelgroep heeft andere dingen aan zijn hoofd” hoor ik steeds vaker. Is dat wel de juiste aanpak vraag ik me dan af, want wat heeft het uitstellen van jouw plannen straks voor impact op jouw business?

Dat voelt een beetje hetzelfde alsof ik de komende periode maar even geen contact met m’n vrienden of familie ga hebben, want ja.. dat hoort. Nee, ik ga op zoek naar alternatieven want ik wil toch niet dat mijn vriendschappen verwateren, los van het feit dat ook ik het nodig heb. Via verschillende videoapps kom ik zelfs met potentieel nieuwe vrienden in contact.

Dat is met jouw doelgroep niet anders, er zijn zat alternatieven. Begrijpelijkerwijs hebben veel merken twijfels over de gepastheid van adverteren in deze roerige tijd. Dit betekent echter niet dat het in zijn geheel ongepast is om commerciële boodschappen in te zetten. Het is goed om de pure productcommunicatie nu even naar achteren te schuiven maar dat schept ruimte voor het centraal stellen van de emotionele context van je klant. Verleg de focus van promotie naar educatie, daar kan je de meerwaarde tonen van jouw merk! Vormen genoeg: advertorials, testimonials, webinars etc etc.

Op dit moment staan we keihard in de file en dat vindt niemand leuk. Kunnen we niet héél langzaam weer een klein beetje gaan rijden misschien, stap voor stap? Ik ben nu wel gewend aan deze werksituatie en hoe gek het ook klinkt; ik mis zo nu en dan de mogelijkheid om rustig mijn klanten te kunnen bellen als ik toch in de file sta.

Goh… dat ik dat nog eens hardop zou zeggen… File! Ik mis je!

Over Miletson
Miletson de Freitas is Salesmanager bij Cross Media Nederland en helpt  farmaceuten bij het bereiken van hun doelgroep.


* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….