Ik geloof niet in ………..
Vul op de puntjes het kanaal in waarvan jij vindt dat dit niet meer werkt.
Het blijft een bijzondere uitspraak die ik regelmatig hoor, dat een bepaald kanaal niet werkt en hier dus geen vertrouwen meer in is. Nog een? Vooruit: ‘Nee, wij hebben een digital only beleid’. Dankzij deze laatste opvatting heeft print – en dan met name vakbladen – een lange periode op de schopstoel gezeten. Digitaal was het nieuwe go-to kanaal. Alhoewel daar door de meetbaarheid ook weer snel onduidelijkheid was. Want wat houden nu precies al die kliks, views en bezoeken in? Wat zegt de benchmark hierover? En wat als het een awareness campagne is?
Daarom gooi ik er mijn stelling even in: ‘Het zou een goede farma marketeer eigenlijk geen fluit moeten uitmaken waar hij of zij in gelooft.’ Want waar gaat het om? Precies! Je kijkt waar jouw doelgroep zich bevindt en hoe zij communiceert. Als zij dagelijks via de fax of via rooksignalen communiceren, dan zijn dat dus prima media om je boodschap over te brengen!
Uiteindelijk zien wij dat ieder kanaal zijn eigen functie heeft en dat de boodschap via dit medium dus ook op een andere manier geconsumeerd wordt. Zo zijn fysieke ontmoetingen ideaal om kennis te delen, straalt print autoriteit uit en leent dat zich beter tot sterke profilering. Digital is goed voor snelheid, meten en boodschappen die gaandeweg aanpassing behoeven.
Denk ook vooral eens lekker anticyclisch. Als de hele wereld overstapt op digitale nieuwsbrieven laat dan zelf weer eens wat moois drukken en verstuur dat via de ouderwetse post. Kijk eens wat dat met de aandacht jouw doelgroep doet.
Ik wil maar zeggen: gaat het je nu om jouw gevoel bij het bepalen van je communicatiestrategie? Of toch misschien om die van jouw doelgroep…
Disclaimer. Deze blog is digital-only en zal dus derhalve enkel online beschikbaar zijn.
Over Arlan
Arlan van der Velden is Managing Director bij Cross Media Nederland en helpt farmaceuten bij het bereiken van hun doelgroep.