Huijgens en COVID-19? [gastblog]

Naomi Tielen, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Farma Managers (NVFM) verzorgt vanaf nu elke maand een column. In deze eerste bijdrage deelt ze haar onbehagen met de huidige situatie door met een schuin oog naar het verleden en met een knipoog naar het heden te kijken.

Al bladerend door de krant van zaterdag kwam ik het volgende citaat tegen over de Nederlandse Homo Universalis Christiaan Huijgens: “Hij besefte dat vooruitgang alleen mogelijk was als grote geesten ongeacht hun nationaliteit zoveel mogelijk samenwerken en ideeën en vondsten uitwisselen.” De behoefte om met anderen ideeën en oplossingen uit te wisselen en zo tot nog betere oplossingen te komen is dus al eeuwen, zo niet millennia, oud. En het is zinvol gebleken.

Zonder mezelf ook maar enigszins met dit niveau te willen meten, realiseerde ik me dat ik dat in deze tijd ook mis. COVID-19 (en de bijbehorende noodzakelijke maatregelen) beperken in grote mate de spontane interactie met anderen, bekend of onbekend, uit andere bedrijven, sectoren en leefomgevingen. Bij een netwerkborrel eens gedachten uitwisselen over marktontwikkelingen en de kansen die het biedt is er niet of nauwelijks nog bij. Terwijl het bekend is dat mensen juist creatiever worden in tijden van crisis. Er is dus meer creativiteit, maar veel minder interactie die de kwaliteit van de ideeën door het delen met anderen juist enorm kan verhogen. Dat is eigenlijk best zonde van al die mooie oplossingen die er hadden kunnen zijn. Wellicht kunnen we inspiratie opdoen uit de meest recente social media hype. Niet dat ik zou willen pleiten voor een provocerende hashtag waarbij niet nagedacht is over consequenties. Maar je moet ze nageven dat het effect gesorteerd heeft. Misschien moeten we een app-groep oprichten, met bijbehorende hashtag, om ook zo’n beweging in gang te zetten en tot geweldige vondsten te komen? Ik denk aan: 

#ikdoemeemetbrainstormenoverCOVID19omkansentebenuttendieweanderszoudenmissen

Of is dit typisch een voorbeeld van een idee dat in samenwerking met anderen toch van hogere kwaliteit had kunnen zijn….?

Naomi Tielen is voorzitter van de NVFM – Nederlandse Vereniging voor Farma Managers



* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….