Vier ondernemers hebben samen een nieuw farmabedrijf in de Benelux: Goodlife Pharma. De organisatie heeft onlangs een professionaliseringsslag gemaakt, en stuitte daarbij op de Japanse filosofie Ikigai. Wat blijkt? De missie, visie, bedrijfsvoering en het succes van Goodlife Pharma is een weerspiegeling van deze allesomvattende levens- en werkwijze. De vier pijlers van Ikigai zitten al jaren in het DNA van de medewerkers en sluiten naadloos aan op de werkwijze van Goodlife Pharma. Een interview met mede-eigenaren Ad Bominaar (links op de foto) en Koen Perenboom geeft inzage in het succesvol ondernemen in de farma. En hoe de filosofie Ikigai daaraan bijdraagt.
Over Goodlife Pharma
De vier eigenaren van Goodlife Pharma delen samen ruim 100 jaar ervaring in de farmaceutische industrie. Samen met zorgprofessionals streven ze naar het toegankelijk maken van de beste oplossingen voor patiënten. Daarbij richten zij zich ook op de patiëntbehoefte die mogelijk afwijkt van de norm en waar maatwerk nodig is. De portfolio van Goodlife Pharma bevat unieke medicijnen, medische hulpmiddelen en voedingssupplementen voor patiënten in de BeNeLux. Denk daarbij aan producten op het gebied van onvruchtbaarheid, interstitiële cystitis, incontinentie, diabetes type II, hypothyreoïdie, obesitas, vitamine D-tekort en huidaandoeningen.
Waarom positionering volgens Ikigai?
“De afgelopen jaren is Goodlife Pharma sterk gegroeid. Een professionaliseringsslag was nodig, waarin het onder de loep nemen van ons bestaansrecht centraal stond. Dit was niet alleen van belang voor onze doelgroep en stakeholders, maar ook zeker voor onze medewerkers.” Aldus Koen Perenboom.
Ad Bominaar geeft aan hoe Ikigai hierbij in beeld kwam: “Tijdens de sessies kwam naar voren dat de werkwijze, intrinsieke motivatie en onze toekomstvisie naadloos aansluiten bij de Japanse filosofie Ikigai. Vanaf dat moment zijn we ons erin gaan verdiepen. Het voelt als bijzonder dat dit op een natuurlijke wijze vanaf het begin af aan is ontstaan bij Goodlife. En we zijn nieuwsgierig geworden naar de achterliggende gedachte en hoe we dat in de toekomst kunnen blijven toepassen.”
Ikigai is een Japans concept dat staat voor datgene waar jij je bed voor uitkomt en waard is om voor te leven. Het is je passie waarin vier elementen samenkomen: hetgeen waar je van houdt, wat de wereld nodig heeft, waarvoor je betaald kunt worden en waar je goed in bent. Zodoende overlappen je passie, missie, beroep en roeping en heb je je Ikigai gevonden. Het Japanse geheim voor een lang en gelukkig leven.
Inzicht in het totale plaatje
Naast de bevestiging dat Goodlife Pharma deze filosofie al die tijd al naleeft, brengt het ook enorm veel inzichten. “Het feit dat je oprecht bezig bent met het belang van de patiënt leidt ertoe dat bijvoorbeeld ook opinie leidende specialisten zonder terughoudendheid met je willen communiceren. Het begint voor ons allemaal bij de patiënt: hoe kun je deze zo goed mogelijk helpen? We merken dat we door deze filosofie na te leven ook makkelijk met zorgprofessionals rond de tafel zitten. En er is meer.” Aldus Ad Bominaar.
Hoe zie je het effect van Ikigai terug in de praktijk?
“Allereerst in de betrokkenheid, bevlogenheid, vasthoudendheid en het vertrouwen dat in het DNA zit van al onze medewerkers. Iedereen staat in, en werkt vanuit, zijn eigen kracht. Hierdoor communiceren wij oplossingsgericht en met vertrouwen, en dat werpt zijn vruchten af. Ons ondernemerschap vertalen we naar projecten die de zorg voor patiënten uiteindelijk ten goede komt. Plaatsbepaling van diverse product-oplossingen is dan veelal een logisch gevolg of onderdeel van de gesprekken.” Aldus Koen Perenboom.
Patiënt als co-regisseur van de zorg
Goodlife Pharma heeft 14 professionele, ervaren mensen in dienst. Het farmaceutische bedrijf is relatief klein, maar zeer krachtig. Daardoor kunnen verantwoordelijkheden laag in de organisatie neergelegd worden, hetgeen leidt tot snel en adequaat handelen. Projecten worden multidisciplinair aangevlogen.
Koen Perenboom: “We beginnen bij het patiëntenpad en nemen daarin zorgprofessionals en zorgorganisaties mee in de reis naar invulling van (onvervulde) behoeften in de markt. Zo hebben we bijvoorbeeld voor mensen met schildklierproblemen samen met stakeholders mijnschildklierwijzer.nl ontwikkeld. Dankzij dit project krijgen mensen daadwerkelijk meer grip op hun ziekte.” Ad Bominaar: “Evidence-based is voor ons een belangrijke pijler in de zoektocht naar de juiste producten en diensten. Zorgprofessionals halen kennis uit wetenschap, digitale platforms en bij peers, en zien tegelijkertijd hun patiënten steeds meer als een co-regisseur van hun eigen zorg.”
Gouden tips voor marketing in Pharma
Sinds het succes van Goodlife Pharma en de bewustwording dat dit naadloos aansluit op de Japanse filosofie Ikigai, is de organisatie nog meer en bewuster gedreven om het beste uit haar kwaliteiten en passie te halen. De eigenaren geven aan dat het bijzonder veel voldoening geeft om resultaten te boeken vanuit een oprechte benadering. Mocht je jouw Ikigai nog niet hebben gevonden, maar wel op weg zijn naar succesvol ondernemen, dan zijn deze tips volgens Ad Bominaar en Koen Perenboom van belang om te onthouden:
• Ga allereerst terug naar de basis. Waar sta je voor? Waarom doe je dingen die je doet? Maak hier gebruik van het Ikigai model.
• Het feit dat je ALS TEAM bespreekt wie je wilt zijn en dat concreter maakt, werkt verbindend. Hierdoor kun je nog scherper naar de toekomst kijken. Ofwel: impliciet expliciet maken.
• Zorg ervoor dat je bevoegdheden en verantwoordelijkheden bij die medewerkers in de organisatie kan neerleggen, die klantcontact hebben.
• Zorg ervoor dat je de dingen die je doet, heel goed doet. Dat geeft je de grootste kans autonoom en zelfstandig te kunnen werken. En dat biedt weer de meeste ruimte om lokaal maatwerk te kunnen leveren
• Verzamel mensen om je heen waar je bevoegdheden, maar ook verantwoordelijkheden neer kan leggen. Zorg voor vertrouwen in elkaar. Mensen zijn intrinsiek het meest gemotiveerd dingen te doen waar zij zelf in geloven. Stimuleer ondernemerschap.
• Succesvol ondernemen begint bij jou. Heb jij je Ikigai gevonden? Dan zal dat ongetwijfeld doorsijpelen naar de rest van je organisatie.