Wat is dat toch met een door jezelf opgelegd probleem dat er helemaal niet is? Of niet zal komen? In een situatie als de huidige, waar je je juist moet onderscheiden door op te vallen, doe je dat volgens mij vooral niet door afwezig te zijn.
Alle voorjaarssymposia zijn inmiddels geannuleerd en jouw sales reps zijn opgelijnd. Hoe zorg je er dan toch voor dat je contact onderhoudt met jouw doelgroepen? Het is op dit moment niet helemaal gepast om hen te bestoken met e-mails of verzoekjes voor digitale meetings, maar er moet toch zeker een manier zijn om relevant te zijn voor jouw klanten.
Het bereik van media is momenteel sky high en meer dan ooit worden nieuwsfora geraadpleegd over de laatste ervaringen met Covid-19. En dat is natuurlijk logisch want iedereen wil op de hoogte blijven van het laatste nieuws. Maar naast het feit dat men er ook de tijd voor heeft, is er dus een unieke setting ontstaan waardoor jouw doelgroep volledig open staat voor jouw boodschap.
Wat een kans… aan jou de eer om daar op in te spelen. Maar hoe zorg je er voor dat je relevant bent voor jouw doelgroep in tijden als deze?
Ten eerste: kom eens uit dat verdomhoekje.
Op dit moment draagt bijna iedere farmaceut op een constructieve manier bij aan de crisis:
- er wordt onderzoek gedaan naar een vaccin
- er worden (gratis) geneesmiddelen ter beschikking gesteld
- er worden gratis tests ter beschikking gesteld
Waar jullie ‘pre-Corona’ nog gebukt gingen onder het juk van de “boeven die te hoge prijzen vragen”, ligt er nu een geweldige kans om deze opinie drastisch te laten veranderen.
Ten tweede: het is niet zo dat de gehele gezondheidszorg nu overbelast is.
Patiënten met “normale” ziektes zijn niet ineens verdwenen en moeten nog steeds geholpen worden door hun artsen. Deze zorg moet helaas veelal uitgesteld worden. Maar het zorgt er voor dat artsen nu meer dan voorheen de tijd hebben om aan zichzelf te werken, hun vakliteratuur bij te lezen of toch die online masterclass te volgen. Mocht je willen wachten met hier op in te spelen, besef je dan wel dat de zorg het na deze Corona-crisis nog zwaarder te verduren zal krijgen doordat de zorg die nu uitgesteld wordt dan ingehaald moet worden. Dus de tijd die een hoop artsen nu hebben, zullen ze straks als jij klaar bent om weer met marketing te starten niet hebben.
Maak je het jezelf niet veel lastiger door nu afwachtend te zijn terwijl het straks moeilijker is om de aandacht op jouw boodschap te vestigen?
Kortom: wees innovatief en oplossingsgericht. Help jouw doelgroep in het veld waarin jij uitblinkt en pak het podium op een moment waar je er op kan staan.