Durf anders te zijn, want voor middelmaat is geen plaats meer! [opinie]

Einstein zei ooit: “Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg”. Ofwel, zonder te veranderen zal je nooit weten of je een ander resultaat zal krijgen. Toch zie je dat veel organisaties en de mensen daar maar blijven herhalen wat ze al jaren doen. Veilig ‘middle of the road’ en intern niet het risico willen lopen om in de problemen te komen.

Opvallend vaak hoor je corporate bedrijven zeggen dat ze op zoek zijn naar ‘ondernemers’. Mensen die het avontuur opzoeken en van de gebaande paden durven af te wijken. Maar zodra er dan ideeën ontstaan worden deze vaak afgeremd door de vele regels, interne politiek en mensen die niet de ruimte in hun hoofd hebben om mee te denken.

Hierdoor wordt te vaak en te snel al op voorhand gezegd dat iets niet kan. En heel eerlijk, ik begrijp het soms wel. Het is een vorm van zelfbescherming. Mensen zijn druk en staan daardoor in veel processen op de automatische piloot om maar te overleven. Voor een nieuw en ‘out of the box’ idee hebben ze op dat moment dan geen ruimte en tijd meer. Zonde, want zo gaan een hoop creatieve ideeën verloren die voor meer impact kunnen zorgen.

Probeer daarom in alle gelederen van de organisatie (niet alleen op marketingvlak) mensen te krijgen die geen genoegen nemen met hetgeen er al is. Een team van mensen dat durft om iets nieuws neer te zetten. Die anders en baanbrekend willen zijn.

Als je impact wil maken, zoek dan de randen op en ontwikkel een herkenbare en scherpe signatuur.

Sinds corona (maar eigenlijk ook al daarvoor) is er geen ruimte meer voor middelmaat. Wil je bereik en impact krijgen bij je doelgroep zal je extremer moeten worden. Meer creativiteit aanbrengen in alles wat je doet en stoppen met de inwisselbare nascholingen, artikelen en podcasts. Ga zitten met je team en formuleer met elkaar een prikkelende missie die uitlegt waarom je doet wat je doet.

Van daar uit kun je vervolgens een thema koppelen aan je missie en deze laden met content. Je zou bijvoorbeeld het gekozen thema met diverse stakeholders van meerdere kanten kunnen belichten om dit vervolgens op verschillende manieren in beeld te brengen. Of duik eens in de problemen die jouw stakeholders dagelijks hebben en bespreek dit. De vernieuwing moet vooral zitten in de manier waarop je het doet. Het aanstippen van problemen of ‘medical needs’ doen we al heel lang, maar de vorm waarin is toe aan verandering. Als je impact wil maken, zoek dan de randen op en ontwikkel een herkenbare en scherpe signatuur.

Want voor middelmaat is geen plaats meer in een wereld waar iedereen overladen wordt met informatie.  

Martijn Brandenburg is directeur /
partner van SCORE Communication



* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….