De modernisering van het Geneesmiddelenvergoedingssysteem…de stand van zaken [impressie]

Een paar weken geleden schreef minister Bruins van Medische Zorg en Sport een lijvige brief aan de Voorzitter van de Tweede Kamer. Onderwerp: zijn plannen met de moderniseringsslag die het GVS behoeft. De brief kun je in zijn geheel hier teruglezen. Zeer interessante en pittige kost!

De redactie van Axon Connect schreef er een degelijk artikel over, dat als volgt opent:

“Bruins heeft met de modernisering van de GVS-vergoedingslimieten drie doelen voor ogen, zo schrijft hij:

  1. Patiënten de mogelijkheid geven een geneesmiddel zonder bijbetaling te kiezen;
  2. Beheersing van de uitgavengroei;
  3. Herberekening voortaan weer structureel mogelijk maken”

Het artikel gaat voorts uitgebreid in op de situatie met betrekking tot de bijbetalingen, waarin de minister nog wel wat rek ziet. Daar is de Patientenfederatie Nederland (uiteraard) niet blij mee, zulks verwoord door directeur Dianda Veldman:

“Bruins wil via de fabrikanten van medicijnen 140 miljoen euro bezuinigen op de kosten van medicijnen, maar legt de rekening daarvan bij de patiënt als die bezuiniging niet lukt. Dat vinden wij niet terecht. En daar komt bij dat het nu nog zo is dat patiënten maximaal 250 euro eigen bijdrage per jaar hoeven betalen voor medicijnen. Dat is voor veel mensen met een aandoening al een groot bedrag. Maar die regeling geldt alleen voor deze kabinetsperiode. Wij vinden dat die regeling ook na deze kabinetsperiode in stand moet blijven. Anders moeten mensen soms duizenden euro’s bijbetalen en dat willen we niet.” (de integrale reactie van Patientenfederatie Nederland op de brief van Bruins lees je hier).

Bron: SFK, ‘Data en feiten’ (2019).

Wordt vervolgd! De redactie van Platform Marketing in Farma houdt het dossier voor je in de gaten.

Roderick den Daas is strateeg, marketeer en trainer met ruim twintig jaar ervaring in farma, media, retail, cultuur en het onderwijs.


* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….