Farmaveteranen Ben Nicolai (Commercieel) en Maaike Addicks (Medical Affairs) gaan in een nieuwe serie bijdragen met elkaar in gesprek over de overeenkomsten en verschillen tussen Commercieel en Medical Affairs, en hoe die twee disciplines elkaar het beste kunnen helpen. Deze brief van Maaike is een reactie op Ben’s artikel Farmamarketing is dood, lang leve farmamarketing.
Beste Ben,
Ik heb met plezier en interesse je column gelezen over hoe je de rol van de brand manager ziet. Ik ben het helemaal eens met je visie over wat er nodig is vanuit farma om te blijven voldoen aan de behoeftes van onze externe stakeholders, zoals zorgverleners maar ook patiënten: de Brand Owner in het Usageverse (mooi gevonden woord, trouwens!)
Maar.
Terwijl ik het zat te lezen viel me op, dat veel van de zaken die jij omschreef, mijns inziens al ingevuld worden door onze medical advisors en MSLs.
Immers, het binnenbrengen van inzichten, het overbrengen van kennis en zelfs het fungeren als (interne en soms zelfs externe) opinieleiders worden al heel goed uitgevoerd door de afdeling die vanuit zijn taken en verantwoordelijkheden de diepste en breedste medische kennis heeft en de meeste relaties met de externe opinieleiders: Medical Affairs.
Ik zou dus graag jouw pleidooi nog wat verder willen trekken en willen vragen: waarom zou de Brand Owner eigenlijk van commerciële origine moeten zijn?
Waarom zou het hier niet passend zijn om een Medical aan te stellen op deze functie?
In de meeste bedrijven zie ik dat het carrière pad naar de brand leader in principe via de commerciële lijnen.
Wordt het niet tijd dit te veranderen?
Wat denk jij hiervan?
Ik kijk uit naar je antwoord,
Maaike