Mama, kan je er met je telefoon een foto van maken zodat we weten wat het is?
Deze vraag kreeg ik vorige week van mijn oudste zoon, 6 jaar en in de veronderstelling dat we van alles een foto kunnen maken en meteen weten wat het is. Zo ook van zijn zelf gemaakte knutsel waarvan hij zelf niet weet wat het eigenlijk is. Want, heel logisch: “Oma heeft ook zo’n app”. Een planten herkenner app wel te verstaan, maar hey wat is nou het verschil?
Zo jong en in de veronderstelling dat we altijd alles kunnen bestellen, alles aan Google kunnen vragen en dus ook van alles een foto kunnen maken en meteen weten wat het is. En het mooiste, of ergste, is dat hij dondersgoed weet dat bijna alles kan en meestal ook heel snel, mits de telefoon maar in de buurt is. Verwend? Of normaal voor deze jongste generatie?
De wereld maakt momenteel een technologische revolutie door waarbij misschien wel elke seconde de potentie heeft om iets nieuws te brengen. Continu consumeren. Snel en veel tegelijk. Maar nee, niet alles en ook nog steeds niet altijd heeft Google of welke app dan ook de oplossing. Verwarrend dus voor een kind van 6 en dit behoeft vaak wat uitleg die ik zelf ook niet altijd kan geven.
Ik ben immers nog van de generatie die ook zonder internet is opgegroeid. Een boomer ben ik niet. Oftewel ik irriteer mij aan deze generatie en ik denk dat ik nog redelijk bij de tijd ben, maar nee.
Nu ik voor klanten steeds vaker de jongste generatie Z moet aanspreken en mijn zoon mij uitlegt hoe je moet inloggen op zijn schoolplatform, merk ook ik dat ik met mijn 36 jaar jong toch echt van een andere, oudere generatie ben.
Dat is balen en confronterend. Maar het is ook erg leuk en interessant om te leren van juist deze generatie. En ook noodzakelijk aangezien deze doelgroep in mijn werk steeds vaker aangesproken moet worden.
Generatie Z dus. De eerste generatie die zich geen leven meer zonder internet kan voorstellen. Onder deze generatie vallen jongeren geboren tussen 1996 en 2012, alhoewel je ook bouwjaren er omheen tegenkomt. Ze zijn opgegroeid met de telefoon en tablet in de hand. Oftewel digital natives. Het is belangrijk en noodzakelijk om deze generatie goed te kennen. Aan de slag dus en snel!
Ter inspiratie: Ik stuurde een appje naar mijn Gen-Z collega’s bij Cross met de vraag: Wil je mij helpen? Stuur mij een e-mail met: JA!
Ok, direct ruimte voor verbetering. Whatsapp is volgens mij een prima kanaal. Maar een antwoord vragen via de mail? Natuurlijk niet, direct een duimpje was genoeg geweest. Maar ja, te laat.
De komende weken ga ik mijn Gen-Z collega’s bevragen en deel ik mijn ingewonnen advies en opgedane kennis hier met jullie. Zeer nuttig denk ik, want ja, ook het grootste deel van jullie doelgroep is voor je het weet volledig generatie Z. Hierover gaat trouwens ook het Marketing in Farma LIVE! event op donderdagmiddag 7 december. Speciaal bedoeld voor farmaprofessionals en zorgmarketeers. Hier lees je er meer over en hier kun je je aanmelden.
Wordt vervolgd!
Lisanne Huisman is marketing
consultant bij Cross