6893… 6893? 6893! [gastblog]

Hebben jullie dat ook wel eens (gehad)? Dat je een nieuwsbericht ziet met bijvoorbeeld daarin de tekst “6893 nieuwe corona-besmettingen” en dan denkt: “Is dat nu eigenlijk veel of weinig? Wat betekent dit? Gaan we nu de goede kant op of juist niet? Betekent dat versoepelingen of….?”

Ik heb mezelf die vraag de afgelopen weken een aantal keer gesteld, maar wel minder vaak dan een jaar geleden. In het begin van deze pandemie was alles nog nieuw en had ik geen vergelijk en bleef de vraag zich opdringen wat het nou betekende. En eigenlijk is die vraag nog steeds relevant, want alleen aan het getal ‘6893 besmettingen’ heb je niet zoveel. Het getal krijgt pas betekenis als je meer weet; namelijk of het meer is of minder dan vorige week, hoeveel COVID-zieken er in het ziekenhuis zijn opgenomen en hoeveel daarvan op de IC liggen. En ook dat laatste wordt pas zinvolle informatie als je weet hoeveel IC-bedden er zijn en hoeveel van deze bedden überhaupt beschikbaar gemaakt kán worden voor deze groep.

Zo denk ik, mede als apotheker, al vrij snel aan therapietrouw-data. Best interessant hoor, een percentage van 85%, maar wat kun je daar nu mee?

Het interessante is dat je eigenlijk vergeet dat je de continue context meeweegt in je ‘mening’ over een getal. Kijk maar naar je sales cijfers of ‘click-through rates’. Die geven pas informatie als je weet wat de cijfers van de maand ervoor waren of wat de concurrent doet. En niet alleen directe benchmarks, maar ook andere gerelateerde data zijn nodig voor een relevantie interpretatie. Zo denk ik, mede als apotheker, al vrij snel aan therapietrouw-data. Best interessant hoor, een percentage van 85%, maar wat kun je daar nu mee? Oké, het is geen 100%, maar is 85% een hoog percentage of eigenlijk niet? Je kunt zo’n getal alleen begrijpen, en vervolgens verbeteren, als je meer informatie hebt dan alleen dit getal: wat is eigenlijk het moment van inname (vóór, bij of na een maaltijd), wat is de verdeling over de leeftijdsgroepen, welke patronen hebben gebruikers, etc? Nog zoiets: de drop-out rate voor een behandeling. Je kunt pas een zinvolle oplossing vinden als je ook inzicht hebt in het moment waarop de drop-out plaatsvindt en bijvoorbeeld de achterliggende reden ervoor. Met alleen de drop-out rate weet je nog niets.

Klinkt leuk, maar in de werkelijkheid gaat het (ook bij mij) soms toch mis… Had ik net een mooie wandeling gecanceld afgelopen zondag vanwege 20 mm regen en hagel, blijkt die ’s nachts te zijn gevallen en is de middag gewoon lekker zonnig en rustig weer…. Misschien moet ik toch niet altijd alleen maar naar getallen kijken.

Naomi Tielen is voorzitter van de NVFM – Nederlandse Vereniging voor Farma Managers


* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….