25 september 2023… Beste Maaike,

Farmaveteranen Ben Nicolai (Commercieel) en Maaike Addicks (Medical Affairs) gaan in een serie bijdragen met elkaar in gesprek over de overeenkomsten en verschillen tussen Commercieel en Medical Affairs, en hoe die twee disciplines elkaar het beste kunnen helpen. De kettingbrief begon in het voorjaar van 2023 toen Maaike reageerde op Ben’s artikel Farmamarketing is dood, lang leve farmamarketing. 

Beste Maaike,

Ik hoop dat je genoten hebt van je welverdiende vakantie en dat je, net als ik, na de vakantie weer met hernieuwde energie aan de slag bent gegaan. Hopelijk heb je geen last gehad van bosbranden, overstromingen of stortbuien. Het was een vreemde zomer, vond je niet?

Nog bedankt voor je uitgebreide en heldere uitleg over de rol van Medical Affairs en waarom het belangrijk is dat deze afdeling een niet-commerciële benadering behoudt. Ik ben het volledig met je eens dat de focus van Medical Affairs op het verbeteren van de zorg, het opbouwen van sterke relaties met zorgverleners en het waarborgen van de juiste medicatie voor de juiste patiënten van onschatbare waarde is voor de farmaceutische industrie en de samenleving als geheel.

Ik heb tijdens mijn vakantie uitgebreid nagedacht over de vraag waarom een Medical niet de rol van Brand Owner zou kunnen vervullen. Ik denk dat dit een interessante overweging zou kunnen zijn. Als we kijken naar de veranderende dynamiek binnen de farmaceutische industrie, waarbij het niet alleen draait om het verkopen van medicijnen, maar ook om het creëren van waarde voor patiënten en het verbeteren van de gezondheidszorg, lijkt het op het eerste gezicht logisch om iemand met diepgaande medische kennis en een niet-commerciële focus in zo’n belangrijke rol te plaatsen.

Misschien is het tijd om de traditionele carrièrepaden en verwachtingen te heroverwegen. Als een Medical in staat is om zowel de medische expertise als het begrip van de behoeften van patiënten en zorgverleners te combineren met een strategische visie, zou dit kunnen leiden tot meer evenwichtige en ethische besluitvorming binnen het Brand Team. Ik heb genoeg Medicals meegemaakt die dit als Brand Team lid ook al uitstekend konden. Ook denk ik dat niet elke Medical hier geschikt voor zou zijn, aangezien het specifieke vaardigheden, leiderschap en een brede zakelijke visie vereist.

De sleutel ligt wellicht in het vinden van de juiste balans tussen medische integriteit en zakelijke resultaten. Dit zou kunnen betekenen dat de Brand Owner-rol op een meer collaboratieve manier wordt ingevuld, waarbij zowel commerciële als medische inzichten worden geïntegreerd in de besluitvorming (zoals het zou moeten zijn). Maar of hiervoor de Brand Owner een Medical zou moeten zijn, is de vraag.

Het is belangrijk om op te merken dat de rol van Brand Owner doorgaans meer commercieel georiënteerd is en mede gericht is op het maximaliseren van de verkoop en het marktaandeel van een product. Ook in de communicatie en de frequente commerciële meetings met General Management en Global is de focus hoofdzakelijk financieel: hoe verhouden de huidige cijfers zich ten opzichte van de afgegeven forecast en wat zijn de verwachtingen (en contingencies)? Dit kan soms haaks staan op de niet-commerciële inborst van Medical Affairs, die gericht zijn op het leveren van de beste zorg en het waarborgen van de integriteit van medische besluitvorming.

De vraag die we moeten stellen, is of het mogelijk is om deze schijnbare tegenstelling te overbruggen en de kracht van Medical Affairs te behouden terwijl ze een prominente rol zou spelen als leider van het commerciële Brand Team. En willen we wel dat onze Medicals ook commercieel georiënteerd worden, of gooien we dan het kind weg met het badwater?

Wat is jouw mening als Medical Affairs Expert hierover?

Ik vraag me ook af waarom een Medical überhaupt de rol van Brand Owner op zich zou willen nemen? Wat denk jij?

Ik hoop snel van je te horen.

Groet, Ben

Ben Nicolai is marketing & sales consultant en interim verandermanager bij een aantal start- en scale ups in de health tech. Hij werkte eerder bij onder andere Daiichi Sankyo, Nutricia, BMS, Takeda en Astellas in brand management en marketing rollen.
Maaike Addicks is Medical Affairs expert, trainer en consultant, is sinds 2017 zelfstandig ondernemer en was in 2019 mede-oprichter van de School of Medical Affairs, van waaruit ze Medical Affairs curricula ontwikkelt voor farmaceuten. Daarvoor was ze werkzaam bij onder andere Organon, Solvay, Abbott en Abbvie. Ook zit ze in het bestuur van de Nederlandse Vereniging voor Farmaceutische Geneeskunde


* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….