2020 is begonnen en dus is het tijd voor de lijst der lijsten… wat werd er op Marketing in Farma veel gelezen in 2019? [blog]

In 2019 verschenen meer dan 50 artikelen op het platform. Een verdubbeling ten opzichte van 2018 en dat vertaalde zich direct door in het toegenomen dagelijks aantal bezoeken en de views per artikel. Loon naar werken, want de redactie werd versterkt en bestaat inmiddels uit 9 leden die ieder vanuit hun expertise 5 tot 7 keer per jaar een bijdrage verzorgen. Maar iedere farmaprofessional kan zijn of haar verhaal, case of opinie kwijt op het platform! Dus heb jij noten op je zang of zoek je publiek voor je pennenvruchten? Kom maar op met je verhaal via redactie@marketinginfarma.nl

Alhoewel het ons vooral om kwaliteit te doen is, is het leuk om terug te blikken op de populariteit van al die artikelen. De top 5 van meest gelezen artikelen in 2019 ziet er als volgt uit:

Op 1, en niet zo’n klein beetje ook, nauwelijks een maand geleden gepubliceerd en met ruim 1400 views nu al het meest gelezen artikel van het jaar: “Farmaceuten storten zich alleen op de ontwikkeling van geneesmiddelen als er een gezond verdienmodel aan ten grondslag ligt”

Special Reporter Caroline Wellink interviewde gezondheidseconoom Marc Pomp over het winstoogmerk van farmaceutische bedrijven. Pomp legt in genuanceerde en rationele bewoordingen uit hoe je daarnaar kijken kunt.

# 2. Diezelfde Caroline Wellink, mede hierdoor genomineerd voor de titel ‘redactielid van het jaar’ kietelde apotheker Aris Prins rond een aantal hot items in de apothekersketen. Het zeer boeiende verslag van die ontmoeting lees je hier terug: “Het medicijntekort los je niet eenvoudig op met een paar maatregelen”, zegt apotheker Prins

# 3. In augustus schreef Paula van Gelderen het voor velen zeer herkenbare en daardoor ook fors gedeelde artikel Het imago van de farmamarketeer…voor altijd in het verdomhoekje? Het werd bijna 700 keer gelezen.

# 4. Redacteur Caroline de Jongh kondigde in april het jaarlijkse creatieve feest Cannes Lions aan in het artikel Cannes Lions Health 2019 coming up!, goed voor zo’n 650 raadplegingen.

# 5. Heet hangijzer Value Based Health Care werd in 2019 vanuit diverse perspectieven en bijdragen belicht. Die van Cornelie Abrahams kende de meeste lezers: bijna 600. Je leest het hier: Nieuwe inzichten over VBHC

Maar nogmaals, het is ons vooral te doen om de kwaliteit van de artikelen die bedoeld zijn om farmaprofessionals te inspireren. Daarom willen we de volgende artikelen ook nog even van een speciale vermelding voorzien:

  • Redacteur Hans Slobbe schrijft veel over carriere en arbeidsmarkt. In zijn meest gelezen bijdrage van 2019 roept hij farmamarketeers op om toch vooral naar buiten te blijven gaan en niet in de verleiding te vallen om het meest van achter het bureau te managen:  Perfecte marketing : market-getting .

Over Roderick

Roderick den Daas is strateeg, marketeer en trainer met ruim twintig jaar ervaring in farma, media, retail, cultuur en zakelijke dienstverlening



* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….