Zaagsel op de grond naast je stoel. Blikken die veranderen als je ze vangt. Borrelgeluiden die lijken op honger, maar niets met honger te maken hebben.
Verschillende signalen, op verschillende momenten en met wisselende intensiteit tijdens je loopbaan. Als je maar lang genoeg leidinggeeft, kom je ze vanzelf tegen.
Het is mij ook overkomen. De voorlaatste keer kwam het voort uit het onbewust negeren van mijn drie salesmanagers. Met te veel vertrouwen gaf ik hen te weinig aandacht. Nadat ik werd confronteerd met het niet nakomen van onze duidelijke afspraak – bezoekverslagen maken van en-route dagen met de buitendienst – belegden zij een bijeenkomst met mijn leidinggevende. Op dat moment zat ik zelf een sessie met onze doelgroep voor. De volgende dag werd mij de spreekwoordelijke wacht aangezegd. Mijn toegangspas en inloggegevens werkten niet meer.
De laatste keer had mijn direct report de dringende behoefte om rechtstreeks contact op te nemen met mijn leidinggevende in Europa. Alles moest volgens haar/hem strenger, zonder oog voor waar het team vandaan kwam. De transformatie van het team was al wereldschokkend. Toch wist deze gedreven direct report met de juiste contacten mijn relatie met Europa te beschadigen.
Wat ik hiervan geleerd heb? Verschillende dingen. Het versterkte in ieder geval mijn overtuiging dat je als leidinggevende méér tijd met je mensen moet doorbrengen dan zij zelf willen. Ook al is er met al die ballen in de lucht eigenlijk geen tijd voor.
Daarnaast weet ik van mijzelf dat ik naïef en goedgelovig ben. Daardoor zal ik altijd ‘collega’s’ tegenkomen die de behoefte hebben aan een hink-stap-sprong. Het zij zo, zo ben ik nu eenmaal en dat ga ik niet veranderen.
Als medewerker
Als je de behoefte voelt om ‘buiten’ de reguliere lijnen om contact te zoeken met de leidinggevende van je leidinggevende, dan is er blijkbaar een onneembare vesting ontstaan. Een goed gesprek blijft uit. Blijf het alsjeblieft proberen. Schets de uitdaging helder als dat kan, en probeer je emoties erbuiten te houden. Soms is een goede nachtrust een eerlijke raadgever.
Lukt het niet om dit gesprek te voeren? Richt je dan tot je collega van HR om het gesprek tóch te laten plaatsvinden. Dat is altijd een eerlijker stap dan de ‘lijn’ te passeren.
Het is verleidelijk om je zorgen horizontaal te delen. Begrijpelijk, maar daarmee maak je het wel lastiger voor je lijnmanager. En als je er uiteindelijk uit bent, vergeet dan niet ook je oplossing horizontaal te delen. Wel zo eerlijk.
Bedenk: je leidinggevende had keus uit meerdere professionals en koos jou bewust als aanvulling op het team. Twijfel je daaraan? Ga het gesprek aan. En als het écht niet meer past, wees dan eerlijk en zeg dat je verder wilt kijken. Grote kans dat je als ambassadeur je carrière elders met opgeheven hoofd vervolgt.
Wees je bewust van de lijn. Respecteer hem. En bespreek het als jij het nodig vindt.
Hans
P.S. Sorry Chat, maar dit stukje is van mij alleen 😉

Hans Slobbe is Associate Director
Recruitment & Accountmanagement
bij Talentmark