De coronapandemie heeft de bewustwording dat digitale zorg de toekomst heeft, in een stroomversnelling gebracht. De laatste jaren zijn er dan ook veel stappen gezet op het gebied van ontwikkeling en implementatie van digitale zorginitiatieven, maar er valt hier ook nog veel winst te behalen. Opschaling is nu het credo. Wat zijn hierin de kansen en de uitdagingen? Redacteur Gijsje Peetoom, in het dagelijks leven communicatie consultant bij Public Eyes Healthcare Communications, sprak daarover met Roland van der Vliet, Commercial Director bij Synappz Digital Healthcare. Synappz is een Nederlands bedrijf dat al 10 jaar digitale zorgoplossingen ontwikkelt samen met o.a. ziekenhuizen, zorginstellingen, farma en patiëntenverenigingen in Nederland en het buitenland.
Technologie als aanjager van zorgtransformatie
De zorg staat onder druk door personeelstekorten, vergrijzing, toenemende kosten en overvolle wachtlijsten. Door de aanhoudende druk is het een uitdaging geworden goede zorg te bieden en gaat de zorg steeds vaker op zoek naar efficiënte oplossingen die tegelijk kostenbesparend zijn en de kwaliteit van zorg waarborgen. Technologische ontwikkelingen kunnen hier uitkomst bieden.
Roland: ‘Digitale ontwikkelingen maken zorginnovatie en daarmee zorgtransformatie mogelijk. Echter, de uitdaging is om tot een duurzame transformatie te komen. We zien nog te vaak dat digitale oplossingen de bestaande zorg niet vervangen, maar er juist bovenop worden gestapeld. Dat is op termijn niet houdbaar en blokkeert zorgtransformatie en daarmee ook reallocatie van zorg.’
Eerste stappen naar zorgtransformatie
Een voorbeeld van een digitale oplossing is de nieuwe digitale zorgapp MyADHDay, mogelijk gemaakt door Medice. Deze app heeft als doel de start van de behandeling met medicijnen voor ADHD-patiënten zo goed mogelijk te ondersteunen. Vooral de eerste 6 weken vormen vaak een uitdaging voor patiënten, mede omdat het tijdstip van inname en dosering individueel bepaald wordt. De app biedt patiënten, naast leefstijltips en informatie, ook de mogelijkheid om de persoonlijke situatie actief te monitoren. Zo krijgt de gebruiker zelf beter inzicht in zijn medicatie en persoonlijk functioneren, kan hij de resultaten delen met zijn arts en kunnen vervolgstappen in het behandeltraject gezamenlijk worden overwogen. ‘De gebruiker kan zelfs de arts toegang geven tot zijn data in de app, waardoor die eerder kan bijsturen als dat nodig is’, geeft Roland aan.
Van puntoplossing naar platformdenken
Met gedegen onderzoek, de juiste technologie én een dosis creativiteit kunnen dit soort digitale innovaties een meerwaarde bieden voor zowel de patiënt als zorgverlener.
Roland daarover: ‘Daarbij denk ik dat het wel steeds belangrijker wordt naar het grotere geheel te kijken. Op dit moment zijn er meer dan 450.000 lifestyle- en medische apps in omloop. Veel van deze apps richten zicht in basis op 3 aspecten: monitoren, informeren of coachen van patiënten. Dat is ook wat ziekenhuizen en zorginstellingen willen, maar dan voor alle ziektebeelden. Echter, een aparte app voor elke aandoening is niet meer beheersbaar. Daarom wordt er steeds vaker de keuze gemaakt voor 1 modulaire platformtechnologie waarin de 3 aspecten terugkomen, zoals het Clinicards platform van Synappz. Daarmee is veel synergie te bereiken, het versnelt opschaling van digitale zorg en toekomstige innovatie.’
De praktijk
Maar wat is nu precies de meerwaarde van een dergelijk platform? Neem bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het inrichten van een digitaal zorgpad, waarbij de patiënt op afstand en gezette tijden gezondheidsdata en vragenlijsten invoert en op het juiste moment passende informatie krijgt. Verandert de situatie van de patiënt, dan kan de zorgverlener (of zelfs AI – Artificial Intelligence) je in een ander of aanvullend zorgpad plaatsen. Data en AI gaan hierin ook een grote rol spelen. Gevalideerde digitale therapieën worden de toekomst.
Roland heeft een mooi voorbeeld uit het Diakonessenhuis: ‘Mensen die daar een hand-polsoperatie hebben ondergaan, bijvoorbeeld voor carpaal tunnelsyndroom, worden begeleid via het platform. In de app vullen ze in wat de diagnose is geweest en welke behandeling ze hebben ondergaan. Vervolgens selecteert het platform het juiste zorgpad voor hen, gericht op het bevorderen en optimaliseren van herstel. Op basis van het zorgpad krijgt de gebruiker specifieke informatie en parameters om bij te houden. Deze data zijn ook inzichtelijk voor de zorgverlener. We zijn nu bezig om bij deze patiënten via een speciale handschoen de ‘Range of Motion’ te kunnen meten om objectieve data over het verloop en mate van herstel te verzamelen. Die data vormt weer input voor onderzoek, procesoptimalisatie en transparantie van geleverde kwaliteit van zorg’.
De rol van farma
Zorgtransformatie door digitale zorg dus, maar hoe krijgen we dat georganiseerd?
Roland heeft ook jarenlange ervaring in farma en ziet steeds vaker farma en digital health samen optrekken met de oprechte ambitie om de zorg te verbeteren. ‘Farma heeft veel kennis over ziektebeelden en behandeling, zorgprocessen, maar ook over validatie, AVG, veranderprocessen en bekostiging. Digital health projecten kunnen voor farma een invulling geven aan een ‘beyond the pill’ strategie. Stap over grenzen heen en vorm een consortium van verschillende farmabedrijven, zorginstellingen, onderzoeksinstellingen, zorgverzekeraars, patiëntenverenigingen en techbedrijven. Als alle betrokken partijen de handen ineenslaan kunnen we aantonen dat digitale zorg echt de toekomst is en meerwaarde biedt voor de patiënt, zorgverlener en maatschappij.’