Waar is de creativiteit? [stelling]

Farma marketeers hebben de neiging om achter elkaar aan te lopen als het om mediakeuze gaat. Waar is de creativiteit gebleven? Vraagt Crossmedia Nederland media-adviseur Miletson de Freitas zich af?

Wat is het probleem, Miletson?
“Nou, probleem is een groot woord, maar wat ik de afgelopen jaren zie is dat farma marketeers elkaar volgen. ‘Iedereen gaat online, dus wij moeten dat ook.’ Ze vergeten dat er meer kanalen zijn, zoals print. Bovendien zie ik ook binnen online betrekkelijk weinig variatie: een banner hier, een advertorial daar.”

En dat is jammer?
“Ja dat vind ik wel. Je zou verwachten dat marketeers hun eigen visie en ideeën loslaten op hun marketingstrategie. Dat er meer variatie komt in het uitvoeren van plannen en strategieën. Ik hoop echt dat dat dit jaar meer vorm gaat krijgen.”

Waar ontbreekt het aan?
“Aan creativiteit. Natuurlijk besef ik dat farma anders is dan andere branches, dat marketeers veel aan regels gebonden zijn. Maar ondanks dat is er best veel ruimte voor mogelijkheden. Kijk online eens verder dan de geijkte banner of advertorial. Ga bijvoorbeeld eens de diepte in met tailormade content voor de ontvanger. Wanneer jouw content het belang van je publiek dient, onthouden ze je. Of kijk eens hoe andere branches omgaan met het gebruik van video’s, interactieve portalen of consumentensites. En vergeet niet dat er meer is dan online!”

Je bedoelt print?
“Ja. Telkens weer blijkt uit onderzoeken dat print nog altijd gewaardeerd en gelezen wordt. Zeker in de doelgroepen die voor farma marketeers belangrijk zijn. Magazines zijn betrouwbare media als het om bereik, content en interesse van de lezers gaat. Als marketeer wil je weten waar je doelgroep zijn informatie haalt. Als keer op keer blijkt dat print daarin een belangrijke rol speelt, vind ik dat je daar als farmabedrijf zichtbaar moet zijn. Nu wordt volgens mij nog te vaak gekozen voor online en dat snap ik ook wel: het is relatief goedkoop en je kunt makkelijk meten hoeveel kliks je voor je besteedde euro krijgt.”

Jouw advies voor 2019?
“Wees creatief in zowel de inhoud van je campagne, de vorm én de mediakeuze. Zorg voor een goed mix van online en print. Loop niet achterelkaar aan maar bepaal je eigen koers. Dat is niet alleen leuker, het levert uiteindelijk ook meer rendement op.”



* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….