Positieve aandacht [opinie]

De afgelopen weken was het weer goed raak in de media. De minister is duidelijk, de farmaceutische bedrijven zouden er volgens hem beter aan doen zich te concentreren op het maken van betaalbare medicijnen. “Is dat niet te makkelijk? Deze discussie over te hoge prijzen voor geneesmiddelen heeft toch ook een keerzijde?”, zegt Yvonne Massar, healthcare marketing- en communicatiespecialist bij PublicEyes.

Mediaberichten over de farmacie gaan vaak maar over een ding: de prijs. Of in het verlengde daarvan: over (ziekenhuis)apotheken die zelf dure medicatie willen gaan namaken, teleurgestelde patiënten, boze zorgverzekeraars of bezorgde ministers. “Het is jammer dat de farmaceutische industrie te weinig de kans krijgt om het complete verhaal te vertellen”, vindt Yvonne Massar. “Want er is veel goed nieuws als het gaat over de ontwikkelingen op het gebied van nieuwe innovatieve therapieën. De farmaceutische industrie speelt een belangrijke rol in de gezondheidszorg, het wordt tijd om dat eens anders onder de aandacht te brengen van zorgverleners, politiek en consumenten. Er is een achterstand op dat gebied, en dus een hoop werk aan de winkel.”

“De tendens is dat patiënten steeds meer zelf de regie over hun gezondheid, ziekte en aandoening krijgen, juiste informatievoorziening is daarbij cruciaal. Hiervoor wordt door de industrie nauw samengewerkt met andere partijen zoals patiëntenorganisaties en kenniscentra om goede patiëntensites, slimme apps en telehealth oplossingen op maat te ontwikkelen. Maar ook voor preventie is volop aandacht. Het gaat om zoveel meer dan alleen een pil.” Volgens Yvonne gaan farma marketeers al anders denken: communicatie en marketing gaan steeds meer over toegevoegde waarde, kwaliteit van leven en gezondheidswinst.”

Ook belangrijk: de groeiende rol van Nederland in de bio- en medtech. “Zo biedt de komst van de EMA Nederland fantastische kansen. Het heeft een enorme aantrekkingskracht op bedrijven die zich hier willen vestigen.” Tijdens een recente bijeenkomst over dit onderwerp vertelde Deputy Executive Director van de EMA Noël Wathion, dat de EMA grote waarde hecht aan een goede samenwerking met Nederland. En dat er naast het invullen van  vacatures ook behoefte is aan samenwerkingen met het Nederlandse bedrijfsleven en academische centra. Yvonne: “Dit is goed nieuws voor de Nederlandse economie, maar ook voor de patiënten in ons land. Nederlandse patiëntenorganisaties kunnen sneller en eenvoudiger aanhaken bij centrale Europese beoordelingsprocessen. De EMA verwacht per jaar 30.000 bezoekers te ontvangen op hun nieuwe locatie. Nederland heeft alles in huis om net zo toonaangevend te worden als Boston op het gebied van geneesmiddelenontwikkeling!”



* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….