De QR code – kort voor Quick Response – kennen we ondertussen allemaal. We scannen de vierkante, geblokte barcode tegenwoordig voor alles; om producten te bestellen, om informatie in te winnen of om te betalen. Zonde dus om de code niet te gebruiken in jouw marketingstrategie!
De QR code vindt zijn oorsprong in 1994 en komt uit de auto industrie en wint aan populariteit sinds de komst van de eerste mobiele telefoon met ingebouwde QR scanners in 2002. Na zich keer op keer bewezen te hebben, is de QR code niet meer weg te denken. Naast dat de code weinig (tot niks) kost en veel awareness heeft, zijn de volgende drie voordelen toch wel de belangrijkste:
- Voor iedere gebruiker
- Inzetbaarheid
- Offline & online
1. Voor iedere gebruiker
Ondertussen is de QR code algemeen bekend. Iedereen heeft een smartphone waar de QR scanners zijn ingebouwd in de camera. Is deze niet ingebouwd? Dan zijn er talloze apps beschikbaar, zodat gebruikers toch de codes kunnen scannen. In 3 stappen is de code gescand: telefoon pakken, camera of app openen en scannen maar.
2. Inzetbaarheid
De mogelijkheden om de QR code in te zetten zijn eindeloos. De code leent zich perfect voor het verschaffen van informatie en voor het laten overgaan op actie. Meestal leidt de code naar een website of app, maar het is ook mogelijk om een kalendergebeurtenis in te plannen, een betaallink te versturen of naar sociale media te leiden.
Bedenk goed met welk doel je professionals wil bereiken en zorg dat de boodschap die je via de QR code stuurt, daarbij aansluit. Een aantal concrete voorbeelden waarbij een QR code is in te zetten:
– Op visitekaartjes
– Tijdens een beurs/evenement
– Op een poster
– Op je website
– In e-mails/nieuwsbrieven
– Op relatiegeschenken
Natuurlijk denk je niet alleen na over de plek van de QR code, maar – misschien nog wel belangrijker – ook over de bestemming waar de QR code naartoe leidt. Het belangrijkste is dat de bestemming toegevoegde waarde heeft en relevant is. Dat kan de homepage van je website zijn, maar ook hier zijn de mogelijkheden eindeloos.
– Productpagina
– Sociale media (profielen)
– Blog of column
– App
– Agenda
– Playlist
– Vlog of (persoonlijke) video
– Inschrijfpagina voor een (live) event
– Telefoonnummer
– Exclusieve content
– Inschrijven voor de nieuwsbrief
3. Online & Offline
De QR code is een goed middel om de brug tussen online en offline te slaan. Offline uitingen worden vaak gezien, maar het is een drempel voor de consument om naar de website te gaan. Deze drempel wordt verlaagd of zelfs weggenomen door de QR code. In een tijd waarbij iedereen zijn mobiel bij de hand heeft, is het scannen van een QR code een kleine stap. Naast de verlaagde drempel, worden je offline campagnes ineens veel beter meetbaar.
Overigens is de QR code niet alleen een brug van offline naar online. Het kan een schakeling zijn tussen websites, desktop naar mobiel, of website naar app.
Vergeet niet dat de QR code waardevol moet zijn. Print niet op iedere uiting ‘zomaar’ een QR code. Heeft de code geen meerwaarde, dan kan het afbreuk doen aan je merk.
Tot slot: Trends
De QR code wordt steeds breder en creatiever ingezet. Dit is zichtbaar in verschillende trends. Denk bijvoorbeeld aan AR, in de medische wereld en betaalsystemen. Daarnaast maken ook sociale media zoals Facebook, Snapchat en Instagram gebruik van QR codes.
Trend 1: Augmented Reality
Grote merken als Ikea, Puma en Nike maken al gebruik van QR codes. Scan de code en kijk hoe die ene kast in jouw interieur past, of hoe deze schoenen bij jouw outfit staan.
Trend 2: Health Care
In Amerika worden in sommige ziekenhuizen patiënten voorzien van QR codes. De medisch specialist hoeft de code die om de pols van de patiënt hangt slechts te scannen en heeft inzicht tot belangrijke informatie.
Trend 3: Amazon Fresh
Een van de leukste en bekendste ontwikkelingen voor de QR code is toch de Amazon Fresh winkel. In deze kassaloze winkels moet de klant de persoonlijke QR code scannen, waarna zij met de boodschappen naar buiten kunnen lopen. De boodschappen worden automatisch van de rekening afgeschreven.
Kortom, de tijd van de QR codes is nog maar net aangebroken en belooft een blijvertje te worden.