LinkedIn is het nieuwe goud… of, voor de echte pioniers, de nieuwste crypto. Althans dat is het gevoel dat ik krijg als ik mijn relaties hoor praten over hoe snel het sociale platform aan hun marketingstrategie moet worden toegevoegd. Het roept bij mij de vraag op:
Gevalletje FOMO of hebben we hier echt iets te pakken?
Persoonlijk gebruik ik LinkedIn zeer regelmatig. Soms alleen als snelle swipe exercitie, waarbij ik wat berichten een duimpje geef, wat reacties plaats en wat informatie de ether instuur. Je concurreert dan om aandacht met een “oprecht” bedoelde inventarisatie of je thuis wilt werken (stop ajb met die ongein) of een uit de hand aan het lopen vaccinatiediscussie. En intussen sta jij daar maar, zonder duimpjes, maar wel met jouw echt inhoudelijke boodschap. Herkenbaar?
Reflecterend hierop vraag ik mij af wat we nu echt aan LinkedIn hebben. Waarom gebruiken we het eigenlijk? Onze doelgroep zit er, want het is zakelijk. Maar in de basis is het toch vooral een sales- en marketingkanaal waar we met z’n allen vechten om de aandacht. De opvolger van de folder die door de brievenbus werd geduwd.
Waar past een serieus netwerkkanaal als dit in een mediastrategie en moet hier wat marketing en sales aangaat veel in geïnvesteerd worden? Wat halen we er nu écht uit? Ik had laatst op een advertentie van onszelf maar liefst 6.000 views(!). Maar, gezien de snelheid van het licht waarin ik soms zelf door berichten heen scroll, wat zegt dat überhaupt? Want het echte resultaat vond ik dan toch weer niet heel spannend. Een dagje bellen levert mij veel meer op. De netwerkfunctie daarentegen is wel weer waardevol en in mijn optiek vooral een salesgedreven inspanning.
De hype herinnert mij aan de begindagen van online advertising. “Print is dood, we gaan online only!” hoorde je toen overal. We gingen digitaal omdat we digitaal konden of moesten. Het werd een doel op zich, niet een onderdeel van de oplossing. Althans, zo werd het nog niet ingezet. Vervolgens kwam er een periode van teleurstelling omdat het toch niet het kanaal was wat we allemaal dachten dat het was, maar een onderdeel van het geheel. De vraag die we ons meestal stellen bij de eerstvolgende mediahype is: wat kunnen wij met dit kanaal doen? Moeten we dit niet veranderen naar wat zouden we moeten doen? Ook in het geval van LinkedIn kan het een onderdeel worden van jouw volledige kanaalstrategie, maar dan wel nadat we begrijpen welke rol dit kanaal hierin moet spelen toch? Met de vele updates en nieuwe features is LinkedIn volgens mij dan ook continu zoekende welke rol ze nou exact aan het vervullen is.
Uiteindelijk gebruikt ook jouw doelgroep LinkedIn specifiek om bepaalde behoeftes te vervullen. Het is onderdeel van de mediaconsumptie van jouw doelgroep, waar ik toevallig al eerder iets over heb geschreven.
Mijn advies?
Een zekere aanwezigheid op social kanalen richting vakprofessionals kan zeker waardevol zijn, maar laten we niet doorslaan. Het blijft een koud en vluchtig medium met voornamelijk betrokkenheid in het hart van je al bestaande netwerk. Goed om relaties op de hoogte te houden en in zekere zin nieuwe leads te genereren. Maar met de hoge mate van pulp die voorbij komt vraag ik mij ook af of we in zekere zin al over de piek van betrokkenheid heen zijn. Ik ben benieuwd naar jouw ervaring met LinkedIn. Prive en zakelijk. Laat maar horen, bijvoorbeeld hieronder in het reactieveld of op LinkedIn zelf 😉