“Leren in the-flow-of-work vormt de toekomst van educatie in de gezondheidszorg.”[portret]

InFarma oprichter en Managing Director van Cross Arlan van der Velden ging in gesprek met Patrick Hendriks, uitgever FTO.nu van artsenapotheker.nl

Goedemiddag, Patrick. Hoe gaat het met je?

“Heel goed, dank je. Ik ben momenteel druk bezig met de voorbereiding van een nieuwe propositie voor FTO.nu. We gaan veel met video en AI werken, en ik ben erg enthousiast over de mogelijkheden die de techniek ons biedt om prachtige digitale leerproducten te maken.”

Dat klinkt geweldig! Je hebt eerder op één van onze bijeenkomsten verteld over microlearnings. Wat zie jij als de belangrijkste voordelen hiervan, vergeleken met traditionele leervormen?

“In de praktijk van zorgverleners, onze doelgroep, staan mensen zoals huisartsen, apothekers en medisch specialisten onder enorme tijdsdruk. Ze worden overspoeld met informatie en administratieve lasten, wat het leren in de weg staat. Traditionele leervormen, zoals lange trainingen en masterclasses, passen steeds minder goed in hun drukke schema’s. E-learnings en vooral microlearnings bieden hier een oplossing omdat ze kort, flexibel en to-the-point zijn. Dit maakt het voor zorgverleners mogelijk om te leren op momenten dat het hen uitkomt, zonder dat het ten koste gaat van hun patiëntenzorg.”

Is dat ook de reden waarom microlearnings in korte tijd zo populair zijn geworden?

“Absoluut. Het heeft te maken met de manier waarop we tegenwoordig informatie consumeren. Mensen, vooral de jongere generatie, hebben een korte aandachtspanne. We zien dat vooral bij jongeren die informatie in hapklare brokken consumeren, zoals korte video’s op platforms als TikTok en YouTube. Deze manier van leren is niet alleen praktischer, maar ook effectiever. Kennis blijft beter hangen als het in korte, herhaalde sessies wordt aangeboden, in plaats van in één lange sessie. Dit maakt microlearnings niet alleen praktischer, maar ook effectiever.

Kun je voorbeelden geven van succesvolle microlearnings die jullie hebben ontwikkeld?

“Zeker. Een mooi voorbeeld is een online quiz van slechts twee tot drie minuten, met een vijftal vragen over een specifiek onderwerp, zoals een aandoening, behandelmethode of medicatie. Dit is een succesvol voorbeeld hiervan, over inhalatoren. Deze quizzes zijn enorm populair omdat ze snel en toegankelijk zijn. Zorgverleners kunnen hun kennis toetsen en up-to-date blijven zonder veel tijd te investeren. Daarnaast werken we aan nieuwe producten met video’s en animaties waarin bijvoorbeeld in twee à drie minuten de kern van nieuwe wetenschappelijke inzichten wordt gepresenteerd. Hierdoor kunnen zorgverleners belangrijke informatie snel en eenvoudig tot zich nemen.”

Wat zie je als de toekomst van educatie in de gezondheidszorg?

“Ik denk dat educatie korter en praktischer zal worden, afgestemd op de vraag uit de praktijk. Artificial Intelligence zal hierbij een grote rol spelen, bijvoorbeeld door chatbots die vragen van zorgverleners beantwoorden met relevante educatieve content. Dit betekent een verschuiving van educatie als iets wat je apart doet, naar leren in de flow van je werk. Dit soort “learning in the flow of work” zie ik als de toekomst van educatie in de gezondheidszorg.”

Welke uitdagingen zie je nog bij het ontwikkelen van microlearnings?

“De grootste uitdaging is om de content praktisch toepasbaar en toegankelijk te houden. Specialisten willen vaak te veel informatie delen, dus het is belangrijk om de kern eruit te halen en het behapbaar te maken. Daarnaast moet de inhoud aansluiten op het niveau van de doelgroep zonder te hoogdravend te worden. We zien vaak dat de neiging bestaat om het niveau van de doelgroep te overschatten. Het is belangrijk om de content eenvoudig en kernachtig te houden, zodat het effectief is voor iedereen.”

Heb je nog een laatste tip voor onze lezers?

“Herhaling is cruciaal. Mensen vergeten snel, dus herhaal belangrijke boodschappen door de tijd heen en in verschillende vormen om de kennis beter te laten beklijven. Dit is iets wat we al lang weten uit de reclame, maar het geldt net zo goed voor kennisoverdracht en leren.”

Bedankt voor dit inzichtelijke gesprek, Patrick!

“Graag gedaan, Arlan.”

Arlan van der Velden is Managing
Director bij Cross en oprichter
van Platform InFarma



* verplicht veld

Lilly | Therapeutic Advisor Immunology

Job Responsibilities: You are responsible to drive the business of our Immunology medicine(s) in hospitals within your region You will be responsible for the account…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…