Is Google making us stupid? – Innovatie: van weerstand naar vooruitgang [impressie]

door

Leestijd: 2 minuten

Redacteur Lisanne Huisman woonde een spreekbeurt bij van Deborah Nas, Professor bij de TU Delft, innovatie-expert, auteur en toezichthouder bij start-ups. Thema: de weerstand bij vernieuwing en verandering. Ze vond het erg inspirerend en vat haar ’take-aways’ hieronder samen. Kijk vooral ook even de video (12 min.) waarin Nas een en ander overtuigend presenteert.

Waarom ervaart men zoveel weerstand bij nieuwe technologieën en veranderingen? Elke verandering creëert een intensiteit van emoties waarvan de emotie angst één van de sterkste is. Negatieve emoties en associaties bij een veranderende nieuwe situatie komen vaak als eerste op. Interessant om iets meer te begrijpen waar dit vandaan komt.

We houden graag vast aan het vertrouwde en onze eigen prettige ervaringen: ons referentiekader. Je referentiekader bepaalt volledig wat je ziet. Opgebouwd door ervaringen uit het verleden. Hoe zit dat dan met veranderingen en nieuwe technologieën?

Wij beoordelen nieuwe technologieën met ons oude referentiekader. Oftewel, wij kijken met een oude bril naar de toekomst. We zijn opgegroeid met deze ervaringen, dat voelt vertrouwd en dus houden we hier graag aan vast. Maar we worden ingehaald door computers, robots en slimme technologieën waarbij we ervaren dat ze slimmer zijn dan wij zelf. Dit maakt ons bang en triggert de angst en weerstand om hierin mee te gaan.

Dit is niet alleen iets van nu. Vroeger was men bijvoorbeeld met de komst van de krant bang voor een sociaal isolement. Nieuws vergaarde je namelijk door bij elkaar te komen en samen te zijn. Wat gaat er dan gebeuren als de krant dit overneemt?

Zo zijn er talloze innovaties geweest, denk aan de telefoon, televisie en het internet, waarin de angst groter was dan de vreugde van de voordelen die het opleverde. In de video hierboven vertelt Nas over de angst, het referentiekader en het ongeloof van de mens bij het introduceren van een nieuwe technologie. Erg inspirerend!

Lisanne Huisman is marketing
consultant bij Cross



* verplicht veld

Chiesi | Customer Project Manager

As a Customer Project Manager, you will take charge of healthcare projects that shape the future of patient care, working alongside top professionals in the…

Lilly | Learning & Development Manager

We are seeking a dynamic and innovative Learning & Development (L&D) Manager to drive our learning and development culture within the Belgian and Dutch affiliates….