Bij het bereiken van artsen of patiënten is een onderbelicht selectiecriterium vaak het “Umfeld”, ook wel het consumptiemoment. Veel marketeers kijken eerst naar selectiecriteria als selectiviteit, kosten en de mate waarin het bijdraagt aan de communicatiedoelstelling. Maar hoe zit iemand er bij op het moment dat de informatie via het medium wordt ontvangen? Stem je boodschap af op het gekozen medium en de situatie waarin jouw doelgroep zich bevindt voor optimaal resultaat.
Consumptie van nieuwe media
Een mooi voorbeeld is digitale content. Mensen consumeren steeds meer content via de mobiele telefoon en onderweg. Bijvoorbeeld in de wachtkamer, onderweg in het openbaar vervoer of tijdens de lunchpauze. Er wordt even snel gekeken maar niet uitgebreid gelezen. Internet is dan ook een vluchtiger medium geworden dan toen we alleen nog maar konden surfen via de desktop.
Op de wc of achter het bureau: weet jij in welke situatie jouw doelgroep zich bevindt als deze jouw boodschap onder ogen krijgt?
Overigens is het een misvatting dat onze aandachtsspanne ontzettend klein is door de opkomst van nieuwe media. Het is vooral de situatie waarin iemand zich bevindt wanneer hij informatie tot zich neemt die bepalend is voor de manier van informatieverwerking. Zo zien we dat digitale content die van toegevoegde waarde is, zoals een podcast wel aandachtig geconsumeerd wordt.
On- en offline communicatie
Het verschil zit hem dus niet in print of online, maar in de use case. De doelgroep neemt de tijd voor de boodschap en creëert daarvoor een situatie om hij of zij de informatie tot zich te nemen. Hetzelfde geldt voor gedrukte media: je doelgroep neemt de tijd om de boodschap tot zich te nemen. Daardoor wordt jouw boodschap automatisch intensiever geconsumeerd. Daarom is crossmediale communicatie van belang en hebben multimediale campagnes de voorkeur.
Wil je meer weten over het bereiken van artsen en patiënten met jouw campagne? Download dan de whitepaper van Cross Media Nederland “Zo selecteer je de juiste media voor jouw boodschap”. De whitepaper is compleet gefocust op deze doelgroepen.