Gamification is serious business [blog]

Gamification heeft veel weg van het mooi verpakken van verplichte saaie droge kost tot iets dat fun is om te doen. Sterker nog, het heeft de potentie om iets waar we eigenlijk zo min mogelijk tijd aan willen besteden om te turnen tot iets waar je met veel plezier aan meedoet. De toepassing van digitale technologieën en game-achtige functionaliteiten kunnen een ware gamechanger zijn. Juist als het gaat om het veranderen van gedrag of om awareness te verhogen. Maar hoe werkt het in onze sector?

Wat is gamificatie?
Op het gebied van de gezondheidszorg biedt gamificatie een aantrekkelijke manier voor gebruikers om bepaalde skills weer op te frissen of om kennis te vergroten van een behandeling, nieuwe technische procedures of complexe medische materie. Een beloningsmechanisme, bijvoorbeeld het verdienen van punten door het maken van de juiste keuzes, of het behalen van een next level, of het gebruik van animaties kan de naleving of adoptie van nieuwe processen en het onthouden van belangrijke informatie verbeteren.

Enkele mogelijke toepassingen zijn onder andere:
• Simulatietraining voor artsen
• Het verstrekken van klinische informatie op een manier die bijblijft
• Trainen van gesprekstechnieken
• Inzicht geven in klinische reviews/studies
• Zorgpaden inzichtelijk maken
• Beslissingsprocessen vereenvoudigen
• Doorverwijsprocedures opfrissen
• Richtlijnen toetsen
• Herkennen van mogelijke bijwerkingen

Hartklepgame voor huisartsen: geaccrediteerde nascholing
Klinkt heel leuk allemaal, maar hoe gaat het in de praktijk?

Cardioloog Renée van den Brink, en opleider in het UMC Amsterdam: “In de hartklepgame leert de arts als een medical detective de patiënt op de juiste manier te ondervragen en te onderzoeken om zo hartklepziekten te herkennen en te beoordelen. Je kunt je auscultatie skills oefenen en je kennis van een cardiologisch consult vergroten. Dit zijn basisvaardigheden die iedere arts niet uit het oog mag verliezen.” De game is een nieuwe vorm van medisch onderwijs.

De eerste resultaten zijn erg goed. Binnen een maand hebben al bijna 500 huisartsen de game gespeeld. Digitale games, vaak op basis van virtual of augmented reality (VR/AR), nemen een steeds prominentere rol in bij de behandeling van patiënten of het trainen van artsen/zorgprofessionals.

Meer weten? Kijk eens op www.hartklepgame.nl en speel mee als gastspeler.
Wij zijn benieuwd naar je ervaring.

Yvonne Massar
Marketing your message!
Public Eyes Healthcare Communications
yvonne@publiceyes.nl



* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….