E-health week: Wordt 2019 het jaar van digitale therapieën en zorgoplossingen? [impressie]

Voor de farmaceutische industrie worden digitale therapieën en oplossingen steeds belangrijker naast de traditionele en biologische geneesmiddelen. Want als we de uitkomsten voor de patiënt willen verbeteren en inzichtelijk maken is een aanpak op maat en meer data nodig. Maar wat wordt er nu precies verstaan onder e-health, nieuwe digitale zorgoplossingen en services en wat gaat dit betekenen voor de farmaceutische industrie?

Er worden drie verschillende groepen digitale zorgoplossingen onderscheiden:

  1. Digitale therapieën die patiënten helpen hun gedrag te veranderen of een coping-strategie rond hun aandoening te ontwikkelen.
  2. Een sterk opkomende tweede groep, houdt zich met lifestyle bezig, zoals voeding, lichaamsbeweging en stress. Deze worden vaak geassocieerd met chronische aandoeningen, en werken door een gepersonaliseerde aanpak te bieden.
  3. Ten slotte kan een digitale therapie worden ingezet in combinatie met bestaande medicatie of behandelingen. Het helpt de patiënt het beste uit de behandeling te halen.

Er zijn steeds vaker succesvolle voorbeelden beschikbaar. Bijvoorbeeld de winnaar van de medtech Galenusprijs in 2018, de Free Style Libre van Abbott. Met de FSL kunnen glucosewaarden prikloos en pijnvrij worden gemeten via een sensor die wordt aangebracht op de bovenarm. Door met je smartphone of reader over de sensor te bewegen worden data opgeslagen. Naast de actuele glucosewaarde wordt met een trendpijl aangegeven in welke richting de glucosewaarde zich beweegt. Handig voor de patiënt en behandelaar! Digitale oplossingen als deze zijn zeer welkom en zullen een steeds grotere plaats innemen. Ze verbeteren zelfmanagement van de patiënt, kunnen kosteneffectief worden geleverd en nog belangrijker ze hebben de mogelijkheid om real-world uitkomsten data te verzamelen.

Analyse van deze constante stroom van  gegevens kan weer helpen bij het creëren van ondersteunende diensten op maat. Veilig beheer van deze verkregen data zal van cruciaal belang zijn om het vertrouwen van patiënten te behouden.  Daar ligt nog een uitdaging.

Wie gaat het voortouw nemen in 2019/2020 als het gaat om een combinatie van geneesmiddelen en digitale zorgoplossingen? Google, IBM en Apple spelen al in  op een kans om definitief het zorgspeelveld te betreden.

Productieve partnerschappen tussen farmaceutische en medtech-bedrijven zal leiden tot nieuwe combinatieproducten, waardoor het vermogen om ziekten te behandelen op een snelle en effectieve manier kan worden verbeterd.

Yvonne Massar
Marketing your message!
Public Eyes Healthcare Communications
yvonne@publiceyes.nl



* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….