Clinical trials in coronatijd? it’s complicated… [impressie]

Platform Marketing in Farma wil farmaprofessionals inspireren. Met eigen content, vacatures en evenementen maar ook via die van anderen. Daartoe hebben we de rubriek Agenda opgenomen, waar interessante en inspirerende bijeenkomsten aangekondigd staan.

De eerste die er nu op staat is al op 20 mei: RocheDialogue. De RocheDialogues zijn van oorsprong live events, maar in deze coronatijd omgebogen tot webinars. De sprekers zitten, conform de richtlijnen, op afstand van elkaar en bespreken een onderwerp dat de potentie heeft de gezondheidszorg in Nederland verder te helpen. Immers, de missie van Roche is te komen tot de ontwikkeling van “personalized healthcare”. Vanuit de gedachte dat gepersonaliseerde zorg in staat is om de patiëntenzorg te verbeteren en tegelijkertijd de gezondheidszorg duurzaam te maken. Gepersonaliseerde zorg gaat dus veel verder dan alleen het medicijn (personalized medicine) en omvat bijvoorbeeld ook lifestyle interventies, coaching, voorlichting en gedeelde besluitvorming. Samenwerking met alle partijen in het veld is dan een voorwaarde.

Het onderwerp van 20 mei luidt: “Gaat het coronavirus de wereld van de klinische studies veranderen?” Een toepasselijk onderwerp op World Clinical Trial Day! Een snelle zoektocht op internet leert dat de corona pandemie een behoorlijk impact heeft op klinische studies: de aandacht in de ziekenhuizen ligt nu vooral op acute zorg. De reguliere patiëntenzorg is op een laag pitje gezet en zo ook de voortgang van klinische studies. Proefpersonen kunnen / mogen niet naar het ziekenhuis voor periodieke onderzoeken of monitoring, de aflevering van studiemedicatie aan de deelnemers stagneert en de tijdslijnen in de onderzoeksprotocollen lopen uit de pas. Het CCMO (Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek) heeft aangegeven dat voor logistieke wijzigingen zoals het leveren van studiemedicatie aan huis, remote monitoring of telefonische visites geen goedkeuring van een toetsingscommissie nodig zijn. En er wordt nog verder nagedacht en geharmoniseerd. Als dit kan in coronatijd, hoe zit het dan daarna? Kunnen we deze logistieke maatregelen na het coronatijdperk handhaven? Dat zou mogelijk de kosten van het klinisch onderzoek drukken. Voorwaarde is wel dat de kwaliteit van het klinisch onderzoek gelijk blijft en dat patiënten de meerwaarde zien, bijvoorbeeld omdat ze in de thuissituatie minder nerveus zijn.

De twee sprekers op 20 mei, longarts Marjolein Drent en Jonathan Briers, medisch directeur van Roche, gaan hierover met elkaar in gesprek onder leiding van Inge Diepman. Let wel: het is geen discussie, maar een dialoog; het gaat niet om elkaar troeven af te vangen, maar om openingen en mogelijke oplossingen te vinden.

Kortom, een veelbelovend webinar, waarover we verslag zullen doen op deze site. Mocht je geïnteresseerd zijn om het webinar, dat één uur duurt, live bij te wonen, dan is er de mogelijkheid om in te loggen. Kijk bij de Agenda (even naar beneden scrollen), klik op meer info en je komt op een site waar je je kunt registreren.

Paula van Gelderen is eigenaar van marketingcommunicatie en projectbureau Bridging Brains.


* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….