Live from Cannes Lions Health 2018
Chatbots, geautomatiseerde gesprekspartners met artificiële intelligentie (AI). Oftewel: apps die reageren op jouw vraag en op basis daarvan zelfstandig informatie sturen en beslissingen nemen. De chatbots bestaan al, maar gaan in de toekomst een grote rol spelen in de gezondheidszorg. Wat betekent dit voor ons als farma marketeers? De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van chatbots nemen we mee vanaf Cannes Lions Health. Alvast een voorproefje:
Het aantal apps dat wordt gedownload is dalende, zeker onder jongeren. Uit onderzoek blijkt dat ze liever, via hun vaste sociale mediakanalen, op gezette tijden, informatie willen ontvangen. Wat heeft dit te maken met chatbots in de zorg? Artificiële intelligentie kan bij het beoordelen en informeren van patiënten bijdragen aan tijdswinst, lagere kosten en meer efficiency. Hoe? Door via platforms als Facebook Messenger, Snapchat, Insta en Google Assistant de gewenste en betrouwbare informatie met de patiënt te delen. Zo is conversationHEALTH een startup op dit gebied. Zij voert met haar chatbots AI-gedreven gesprekken tussen farmabedrijven, patiënten en zorgprofessionals. De chatbots ondersteunen bijvoorbeeld de patiënt door hen te herinneren aan afspraken, medicatie, ziekenhuisbezoeken, bijwerkingenmanagement etc. Maar kan ook ingezet worden om artsen en verpleegkundigen te ondersteunen. Door de informatie zoveel mogelijk af te stemmen en te personaliseren, maak je het super relevant voor je doelgroep.
Better conversations Better outcomes
Yvonne Massar
Marketing your message!
Public Eyes Healthcare Communications
yvonne@publiceyes.nl