In mijn vorige blog had ik drie call to actions uitgeschreven wat een effectievere CTA zou zijn dan ‘joehoe hier klikken’.
Namelijk;
- Lees hier hoe je artsen op jouw portaal krijgt.
- Hoe interesseer je de dokter voor jouw content?
- Bekijk hier 4 tips om een goede CTA te schrijven.
Om te testen welke van deze drie het beste zou responderen heb ik een week lang advertentieruimte bij Linkedin ingekocht. Hierbij heb ik jullie als doelgroep ingesteld.
Wat zijn de resultaten?
In totaal zijn de advertenties 7.927 keer weergegeven en er is 70 keer opgeklikt. Daarnaast zijn ze acht keer gedeeld door anderen. Mooie resultaten, wellicht wel dankzij jou.
Wat valt er op?
Wat vooral opvalt, is dat LinkedIn automatisch de best responderende advertentie voorrang geeft. De best responderende advertentie (nummer 3) heeft namelijk 5.500 van de bijna 8.000 views gebruikt. En heeft zowel met kliks, sociale acties als CTR gewonnen.
En ondanks dat er gesegmenteerd is op de doelgroep managers – marketing – sales farmaceutische industrie, respondeert de advertentie met de meest algemene omschrijving dus het beste. Een duidelijke winnaar lijkt mij! Of toch niet?
Is meer dan ook perse beter?
Bij de eerste twee advertenties kan ik er bijna zeker van zijn dat het vakgenoten zijn. Immers zij zijn geïnteresseerd in hoe ze artsen kunnen informeren. Bij advertentie nummer drie weet ik dat niet. Deze is algemeen geformuleerd, scoort erg goed maar is dus voor de volledige breedte van de doelgroep interessant. LinkedIn heeft deze advertentie dankzij de prestaties voorrang gegeven, maar ben ik daar wel zo gelukkig mee?
Zilver toch beter dan goud?
Als je goed kijkt naar nummer 2 met 1.480 views, tien kliks en een zeer gerichte boodschap, bereik ik mijn doelgroep hiermee gerichter. Ik spreek hun directe behoefte aan en heb dus een lager, maar wel waardevoller bereik gegenereerd.
Maar dat was niet mijn doel. Mijn doel was zoveel mogelijk kliks. Dus ondanks dat ik meer zou hebben aan nummer 2, heb ik mijn KPI behaald met nummer 3!
Conclusie?
Over Arlan
Arlan van der Velden is Managing Director bij Cross Media Nederland en helpt farmaceuten bij het bereiken van hun doelgroep.