De wereld staat op zijn kop als het coronavirus zijn intrede maakt. Hoe gaan bekende consumentenmerken om met het coronavirus? De geplande commercials, reclames en marketingstrategieën moeten in no-time herzien worden. Het vergt nogal wat van je marketing-communicatieteam om in zo’n korte tijd een krachtige campagne op te zetten en het is ook zeker niet iedereen gelukt. Sommige dankcampagnes richting de zorg waren een beetje fantasieloos…Eens?
Het is zoeken naar een balans tussen een commerciële insteek zonder misbruik te maken van de situatie enerzijds en originaliteit en creativiteit om je merk mee te onderscheiden anderzijds. Sommige merken durven zelfs humor te gebruiken.
Ook de meer storytelling- en thematische campagnes zijn echte uitblinkers geworden. We hebben er een aantal geselecteerd. Heb jij een voorbeeld van een inspirerende farma campagne tijdens Covid? Laat het ons weten via redactie@marketinginfarma.nl
- Heineken – Ode to Close
Voor de horeca was (en is) het een moeilijke tijd die ook zorgt voor mooie initiatieven. Het blijkt maar weer hoe belangrijk de horeca is voor ons sociale leven. Heineken brengt met deze commercial een ode aan pubs, bruine café’s, restaurants etc.
,
2. Dove – Courage
Een campagne die ook heel veel indruk maakt is de Courage commercial van Dove. In deze commercial zie je allerlei zorgmedewerkers met striemen in hun gezicht door de gedragen maskers en mondkapjes.
.
3. Koopmans – Verjaardag
Koopmans heeft ingespeeld op emotie en herkenbaarheid van het niet samen kunnen zijn, het niet samen kunnen vieren van een verjaardag. En juist omdat het zo herkenbaar is voor iedereen komt deze commercial echt bij je binnen.