Vijf tips voor een goede adviesaanvraag bij de Keuringsraad van de CGR [checklist]

Bij de Keuringsraad van de Stichting CGR is het mogelijk om advies te vragen over een voorgenomen toepassing van de Gedragscode Geneesmiddelenreclame. Dit kost geld en het advies is niet bindend. Bovendien kan de Keuringsraad alleen advies geven over een concreet voorgenomen handelen. Een dergelijk advies kent dus verschillende beperkingen. Desalniettemin zijn er situaties die zich lenen voor een adviesaanvraag. Dan wil je natuurlijk dat je er daadwerkelijk iets aan hebt, en dat de kans op een positief advies zo groot mogelijk is. Deze tips helpen daarbij.

1. Wees concreet

De Keuringsraad beoordeelt alleen concrete voorgenomen uitingen of plannen. “Iets willen doen met…” is niet concreet, evenals slechts op hoofdlijnen uitgewerkte uitingen. Niet alleen loop je het risico dat je aanvraag te vaag is om überhaupt over te kunnen adviseren, je loopt ook het risico dat het advies zoveel voorbehouden kent dat je er in de praktijk nog niets aan hebt.

2. Wees volledig

Zorg dat alle onderdelen duidelijk, volledig en indien nodig bijgevoegd zijn. Soms vraagt de Keuringsraad wel aanvullende informatie op, maar dit kost tijd. Onthoud: onduidelijk = geen (of negatief) oordeel.

3. Wees beperkt

Het is niet de bedoeling dat je tien scenario’s voorlegt om te horen welke mag. Je loopt het risico dat je aanvraag niet in behandeling wordt genomen wegens ‘te omvangrijk’.

4. Wees eenvoudig

Scenario’s die een diepgaande kennis van (de kwaliteit en het gezag van) bepaalde studies vragen lenen zich niet voor een adviesaanvraag. De Keuringsraad schakelt geen externe adviseurs in. Hooguit raadpleegt zij bij een mogelijk nieuwe uitleg van de Gedragscode de Codecommissie (maar onthoud: ook in dit geval is het advies niet bindend).

5. Wees slim

Leg niet iets voor met de enkele vraag ‘mag dit?’ Neem de Keuringsraad mee in je gedachtegang: waarom zou dit moeten mogen?

Bonustip: Verwacht niet teveel.

De Keuringsraad brengt een positief of negatief advies uit, mogelijk met aandachtspunten. De Keuringsraad denkt niet met je mee over op welke andere wijze je wellicht het beoogde doel kunt bereiken.

Marloes Meddens-Bakker is advocaat
bij MOON legal & compliance



* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….