Tijdens het jubileumfeestje van Cross, het nest van waaruit Marketing in Farma 6 jaar geleden geboren werd, sprak ik Martijn Brandenburg, eigenaar van Score, een marketingbedrijf gericht op communicatie in healthcare: farma, OTC, overheid, medtech en ziekenhuizen. Wij hadden het daar over de veranderende rol van de marketeer. Een goed gesprek dat wij vervolgden tijdens een lunch in Nieuwegein. Dit is een impressie van een inspirerende ontmoeting.
Ha Martijn, leuk om er wat uitgebreider voor te kunnen zitten met je. Vertel eerst eens… wat is er zo leuk aan de farmaceutische industrie?
“Het is een boeiende bedrijfstak die volop in beweging is. Er is veel dynamiek en sinds de laatste pandemie ook veel veranderd. Dat maakt het allemaal heel uitdagend en dat is erg leuk”.
Hoe innovatief zijn farmaceuten wat jou betreft?
“De industrie noemt zich innovatief, maar door de lengte van de product-life-cycle is het lastig om soms écht van innovatief te spreken. Dat heeft daardoor ook effect op wat je kunt communiceren. Klassieke farmamarketing heeft wat mij betreft geen bestaansrecht meer. Doordat er steeds meer online communicatie is, kom je er alleen als je de focus legt op contentmarketing. Zeker met de generatie dokters die eraan zit te komen. Dat maakt het huidige vak van een marketeer een stuk interessanter en vraagt ook meer.”
Je zult risico moeten nemen en van de gebaande paden moeten afwijken. Het ligt voor de hand om te blijven doen wat je deed, maar ik hoef je niet uit te leggen dat je dan krijgt wat je hebt. Nieuwe dingen proberen en durven zijn belangrijk om op een andere manier in contact te komen met je doelgroep.
Zijn er veel goede marketeers in ons veld?
“Uiteraard zijn deze er, maar ik kom er ook nog genoeg tegen die het moeilijk vinden om te veranderen. Dit ligt meestal niet aan hun zelf, maar de organisatie waarin zij werken. Als iets al jaren gedaan wordt, maar het nu niet meer werkt vraagt deze verandering om lef. Je zult risico moeten nemen en van de gebaande paden moeten afwijken. Het ligt voor de hand om te blijven doen wat je deed, maar ik hoef je niet uit te leggen dat je dan krijgt wat je hebt. Nieuwe dingen proberen en durven zijn belangrijk om op een andere manier in contact te komen met je doelgroep. Ik realiseer mij alleen heel goed dat daarbij binnen de organisatie een krachtenspel speelt waar je niet altijd invloed op kan of wil hebben. Het is dan ook belangrijk dat je voldoende wordt ondersteund door je Business Unit Head, brand lead en of General Manager… dat varieert erg per bedrijf.”
Zijn marketeers voldoende ‘buiten’?
“Nee, dat komt deels omdat er veel op het bord ligt van de huidige marketeer en deels omdat er veel interne meetings en afstemmomenten zijn. En als er dan tijd is om naar buiten te gaan, worden de KOL’s bezocht die vaak wat verder af staan van de patiëntenzorg. Heel begrijpelijk, maar dit zijn niet altijd de artsen die de doelgroep juist representeren. Mijn eigen ervaring is dat hoe meer artsen of verpleegkundigen ik spreek des te meer inspiratie ik krijg om nieuwe content, materialen en projecten te creëren.”
Wat vind je zelf het allerleukste aan marketing?
“Het maken van een grondige analyse om vervolgens een scherpe strategie te kiezen. Daarna het samen met de opdrachtgever op zoek gaan naar de juiste, oftewel meer effectieve en onderscheidende, creatieve executie.”
Heb je nog enkele tips voor de huidige farmamarketeer?
“Ja natuurlijk. Kort zou ik het volgende mee willen geven:
- Bel mij als je er niet uitkomt, maar dat is een geintje;-)
- Maak consequent een goede analyse om de juiste strategie te kiezen en wees vervolgens ook consequent in de executie van je strategie
- Zorg dat je gekozen tactics altijd terug te herleiden zijn naar je strategie
- Besef dat artsen ook gewoon consumenten zijn bij het maken van je content. Doe daarom bij je zelf de check: Zou je het zelf leuk vinden om te lezen of om te kijken wat je hebt gemaakt? Is het snel genoeg, leerzaam en uitnodigend om te lezen, kijken of luisteren?
- Zorg dat je altijd consistent opvallend herkenbaar bent.
Tussen het broodje kroket en de uitstekende uitsmijter spraken wij verder over dit mooie vak. Benieuwd hoe jij over dit vak denkt.
Hans Slobbe is Associate Director
Recruitment & Accountmanagement
bij Talentmark