“Is dat nou echt nodig?” hoor ik je denken. Laten we het anders stellen. Lees je graag lange documenten of word je liever gegrepen door een korte, bondige tekst van weinige woorden met veel inhoud? Obama was geniaal in het gebruik van een ‘message house’. En het enige dat hij te doen had was een land besturen: de Verenigde Staten. “YES WE CAN!” Of dit op een bierviltje was bedacht? Nee, dit was een zeer doordachte message op drie belangrijke pijlers gebouwd: Economie, Gezondheidszorg en Veiligheid. Obama liet in iedere staat op postcodeniveau uitzoeken welke argumenten het beste gehoor vonden bij zijn kiezers. Hij verdiepte zich in zijn publiek om de boodschap – die stond als een huis – te finetunen. Zijn message aan farma: doe de exercitie steeds opnieuw om van vaktaal mensentaal te maken. Zo bouw je je reputatie met een boodschap die jouw doelgroep raakt en onderbouwd is in een paar woorden. “Yes We Can!”
Caroline de Jongh
Public Eyes Healthcare Communications – marketing your message!
caroline@publiceyes.nl
Dit delen:
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend)