Het tempo waarmee technologieën zich ontwikkelen kan je soms het gevoel geven dat je achterloopt als je ze niet meteen implementeert. Daarnaast stromen de millennials organisaties binnen met een nieuwe visie én andere instelling. Dus… wat staat ons te wachten in 2020? Een schot voor de boeg…
Generatie Y
Laten we het eerst even over de nieuwe generatie hebben, de millennials. Opgegroeid in een wereld waar ‘fake news’ op social media dagelijkse kost is, terwijl zij juist naar authenticiteit, beleving en bovenal gemak streven. Liever gisteren dan vandaag. Het is ook de generatie die reviews schrijft. En nee, niet alleen over restaurants maar ook over medische zorg. En de uitdaging is – ook al voelt dat wellicht tegendraads – om ze aan te moedigen beoordelingen achter te laten. Want hun peers gaan vervolgens online op zoek naar beoordelingen over een bepaald ziekenhuis, afdeling of zelfs een arts. Op basis daarvan maken ze hun beslissing. Het is een gigantische groep en belangrijk om in het vizier te houden wanneer je aan de slag gaat met het ontwikkelen van de marketing- en communicatiestrategie.
EAT
Maar millennials zijn niet de enigen die steeds meer waarde hechten aan betrouwbaarheid. Google scherpt de regels aan met betrekking tot zoekmachinemarketing. Zij zal tijdens het beoordelen van een website meer nadruk leggen op EAT; Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. EAT is belangrijk voor eigenlijk alle websites, maar voornamelijk voor sites en branches waar deze principes van grote invloed kunnen zijn. Zoals de medische en financiële wereld. Je kunt de EAT-score verbeteren door bijvoorbeeld te zorgen dat auteurs zijn toegevoegd aan blogs op je website. Ook de zogeheten backlinks zijn nog altijd een belangrijke rankingfactor. Maar na deze EAT-update gaat het Google niet zozeer meer om de kwantiteit maar om kwalitatieve links naar sites met bijvoorbeeld autoriteit op hetzelfde vakgebied. Deskundigheid, autoriteit en betrouwbaarheid vormen dan ook de kern waar alles om draait.
Video, video en livestreams
Deze trend is al even gaande, maar 2020 wordt het jaar waarin nóg meer bedrijven aan de slag gaan met video content. Althans, als je de cijfers moet geloven. Zo blijkt uit onderzoek (HubSpot) dat 62% van de ondervraagden aangeeft een video van een begin tot eind te kijken, en maar 27% een blog van A tot Z leest. Ook de social kanalen spelen hierop in met bijvoorbeeld Facebook Watch en Instagram TV.
Zo maak je tegenwoordig heel eenvoudig square video’s, story-formaat of juist een portrait of landscape video voor in een newsfeed. Dus ga jij staan(d) of blijf je liggen(d) in 2020?
Een andere ontwikkeling op videocontent gebied is Livestream. Het aantal uur dat er naar livestreams wordt gekeken stijgt met een razend tempo. Het grote voordeel van livestreams is dat je op deze wijze een lange termijn band kunt opbouwen met een specifieke doelgroep. Tijdens zo’n livestream kun je namelijk gemakkelijk en snel reageren op de vragen die binnenkomen via de live chat. Zoals bijvoorbeeld dr. Janneke Wittekoek, die op de Facebook pagina van de NVvPO tijdens haar livestream talloze vragen beantwoordt van praktijkondersteuners omtrent het hart. Zo maak je écht verbinding met je community.
In 2020 zal het mogelijk worden om naast Facebook en Instagram ook live te gaan op LinkedIn. Een mooie toevoeging aan je marketingmix.