Een nieuw jaar is aangebroken, de plannen voor 2022 zijn gesmeed. We hopen allemaal op een jaar waarbij we elkaar gewoon weer kunnen zien en ontmoeten. Virtuele oplossingen hebben een enorme vlucht genomen en zeker bijgedragen aan de doelstellingen. Toch zien we allemaal uit naar de dag dat we weer face to face ouderwets real-life kunnen sparren en scrummen.
Wil je in 2022 bouwen aan je reputatie en echt het verschil maken? Dan zijn dit de trends die je niet mag missen… We hebben de 6 belangrijkste voor je op een rijtje gezet:
1. Duurzaamheidsmarketing
Steeds meer bedrijven houden zich bezig met duurzaamheidsmarketing, ook wel ‘groene marketing’ genoemd. Dit betekent dat sociale en ecologische investeringen onderdeel zijn van de marketingstrategie.
Gedeelde waarden en daarbinnen gezamenlijk actie ondernemen voor sociaal maatschappelijke vraagstukken. Dat is waarmee je onderscheidend bent, een goede reputatie opbouwt en meer naamsbekendheid kunt verkrijgen. Trek samen op met patiëntenverenigingen, goede doelen en ondersteun initiatieven op het gebied van kwaliteit van de zorg en zorgpad optimalisatie. Werk samen aan een hoger liggend doel. Daarmee kun je echt iets in beweging krijgen.
Draag ook uit wat je als bedrijf doet op het gebied van milieubewustzijn, bijvoorbeeld in de productie of in de organisatie. Mailings op papier zijn soms noodzakelijk, maar dan wel met een FSC keurmerk. Plastics en batterijen kunnen echt niet meer.
2. PR
De PR-aanpak van nu wordt steeds meer geïntegreerd in de activiteiten van healthcare bedrijven. Het vergt echter een creatieve en tailor made benadering om ook daadwerkelijk opgepikt te worden door de media. Naast reputatiemanagement van het bedrijf, is er ook een sterke toename in PR rondom disease awareness. Zowel in de vakpers als in de lekenpers. Ook social media wordt hier succesvol voor ingezet. Dit alles past bij de trend van authenticiteit en relatie (dus niet het perfecte en onrealistische plaatje) waarbij het merk ondergeschikt is aan het doel.
3. Disease awareness
Patiënten, behandelaren, de overheid… iedereen wordt steeds kritischer t.a.v. de zorg. Wat is er echt nodig? Wegen de kosten op tegen de baten? Het is al zo druk, moeten we dan ook nog aan de slag met bijvoorbeeld leefstijl? Het is dus zaak om naast je product, ook het ziektebeeld goed op de kaart te zetten. De impact van een aandoening op iemands leven is voor iedereen anders, is hier voldoende aandacht voor? Dit geldt niet alleen voor zeldzame aandoeningen, maar ook voor veelvoorkomende aandoeningen als bijvoorbeeld obesitas, blaasontstekingen en een te hoog cholesterol.
4. (Dr.) Influencer
Niets is zo overtuigend als een goede ervaring van anderen (of een van jezelf) om jouw doelgroep in actie te krijgen. In de consumenten markt wordt al veelvuldig succesvol samengewerkt met influencers. Ook binnen de medische wereld zijn hier kansen voor. Of het nu een webinar, live event, artikel of podcast betreft. Bekende koppen doen het goed. Kijk niet alleen binnen de bestaande poule van professionals die zich al profileren, maar ook professionals die zichzelf die rol nog niet hebben toebedeeld staan hier open voor. Kijk wie binnen jou doelgroep geschikt is en weet die aan je te binden. Dat doe je door de ideeën vanuit de ‘influencer’ zelf te laten komen. Naast het inspireren van collega’s, hechten ook patiënten veel waarde aan de mening van een autoriteit of ervaringsdeskundige.
5. Data en dashboards
Door de digitale transformatie als gevolg van de pandemie is het online media gebruik, ook onder HCP’s, toegenomen. Bijkomend voordeel hiervan is dat online resultaten van je omnichannel strategie goed te meten zijn. Middels online dashboards, zoals Google data studio, kun je snel een compleet overzicht krijgen van alle online resultaten, waarbij een integratie van de offline resultaten wenselijk is. Wanneer je een stapje verder wilt gaan, kies je voor revenue marketing waarmee je niet alleen de aantallen leads, aanvragen of downloads inzichtelijk maakt, maar de focus legt op de bijdrage van marketing en communicatie aan de omzet van je product en/of bedrijf.
6. Augmented reality en serious gaming
Als je niet tot de late majority wil behoren dan is nu het moment om jouw boodschap over te brengen via augmented reality en/of serious gaming. Pokemon Go is niet voor niets een hit. Hierin wordt een game met augmented reality gecombineerd. Een spel is een aantrekkelijke manier om de fun factor te combineren met het aanleren van vaardigheden. Overigens kunnen games en augmented reality ook los van elkaar bestaan en kunnen beide toepassingen succesvol worden ingezet voor marketing en communicatie doeleinden binnen healthcare. Binnenkort meer hierover!
Als laatste misschien wel de belangrijkste tip. Zorg dat je bij alles wat je doet aantrekkelijk, onderscheidend en verrassend bent.
Hopelijk kunnen we binnenkort weer live samen zitten voor een strategische en creatieve brainstormsessie. Daar komen de beste plannen uit voort.