Wat hebben leefstijlen, drijfveren en cultuurverschillen te maken met sales? In gesprek met Douwe Reitsma [portret]

Een interview met Douwe Reitsma, directeur van DISCvision. Door Cornelie Abrahams.

Ha Douwe! Vertel eens… wie ben je, wat is je passie en waarom ben je zo geïnteresseerd in leefstijlen?

‘Explore the unknown’ is mijn levensmotto. Ik ben Douwe Reitsma en ben altijd nieuwgierig wie waarom welke keuzes wanneer maakt. Het volgen van verschillende opleidingen en het werken in de internationale consultancy maakte mij steeds nieuwgieriger naar de achtergronden van de verschillen tussen mensen. Als we de drijfveren en leefstijlen van de zorgprofessionals en hun patiënten herkennen kunnen we communicatie misverstanden verminderen en kan de therapietrouw van patiënten verbeteren.

Iedereen praat over leefstijlen maar hoe kunnen we leefstijlen het beste omschrijven?

Leefstijl is een begrip dat gebruikt wordt voor gezonde voeding en voldoende bewegen. Leefstijl is echter ook de aanduiding voor persoonlijke drijfveer en het bijbehorende gedrag- en communicatieprofiel. In een patiënt komen beide begrippen bij elkaar. De leefstijl die hoort bij specifieke gedrag- en communicatieprofielen heeft een relatie met voeding en bewegen. Recent onderzoek toont een relatie aan tussen beide leefstijlen en het aantal hart- en vaatziekte. Met deze kennis kan de communicatievoorkeur van patiënten worden ingezet om hun leefgedrag te verbeteren. Dezelfde boodschap wordt met maatwerk overgebracht.

Waarom is het werken met leefstijlen interessant voor de farmamarketeer?

Voor de farma sector is het inzicht in de drijfveren en de leefstijlen van patiënten en zorgprofessionals ongelofelijk belangrijk. De drijfveer is van invloed op de tone of voice als specialisten praten over nieuwe medicijnen of over bijwerkingen bij patiënten. Onderzoek waarin er geen goede leefstijl verdeling is van specialisten geeft waarschijnlijk een eenzijdig inzicht in meningen. Voor het raadplegen van patiënten geldt hetzelfde. Voor de farmamarketeer begint een succesvol gesprek bij het door en door kennen van hun eigen psychologische profiel. In de volgende stap maak je een inschatting van het profiel van de specialist. Vervolgens maak je een plan met welke presentatievorm deze specialist het beste benaderd kan worden. Tot slot denk je goed na over het verschil tussen jouw profiel en dat van jouw contact. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Je hebt dus verschillende leefstijlen binnen een cultuur maar is er ook verschil te zien in leefstijl en cultuurverschillen?

In een recente, zeer lezenswaardige, publicatie van DISCvision in samenwerking met HCSS, met de titel ‘Divided We Stand? Towards Post-Corona leadership’, wordt de relatie tussen culturen en leefstijlen uiteengezet. Culturele verschillen dragen bij aan verschillen in therapietrouw. Ook het nakomen van gemaakte poliafspraken heeft een relatie met de verschillen in de culturele beleving van het begrip ‘afspraak’. Naast het onderzoeken van de medische achtergrond van een zieke persoon is het ook essentieel de persoonlijke leefstijl en de culturele context in het oog te houden. De niet medische informatie over de persoon verbetert het informeren van de patiënt en het verhoogt de kans op een goede therapietrouw. Door de invloed van culturele verschillen inzichtelijk te maken is er een nieuwe dimensie aan het onderzoeken van leefstijlen in de wereld van farma toegevoegd.

Cornelie Abrahams is consultant/partner bij SAMHealth.


* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….