Simpelere communicatie voor de 1,5 meter samenleving: zo doet Nieuw-Zeeland dat [blog]

Elf hoogleraren pleitten onlangs bij het kabinet voor een ‘sterke versimpeling van de regels’, zodat mensen weten wat ze wel en niet kunnen doen. Betere communicatie, maar hoe dan? Mijn dochter reist en werkt momenteel met haar vriend in Nieuw-Zeeland en inspireerde mij over hoe de overheid daar communiceert over corona. Een lesje communicatie voor onze overheid.

Toen in Nieuw-Zeeland de eerste gevallen van corona bekend werden kreeg iedereen een brief thuis, jazeker een ouderwetse brief via de post. Daarin werd uitgelegd dat er 4 alert levels zijn ingesteld voor het hele land en dat level 4 – lockdown – zou ingaan over 72 uur. Wat de levels inhouden, werd weergegeven in een heel eenvoudig schema. Dat kun je dan op je koelkast plakken, een foto van maken en opslaan in je telefoon.

Daarnaast lanceerde de overheid een website met een dashboard met dagelijkse gegevens, waar de besmettingen vandaan kwamen en de stand van gediagnosticeerde, overleden en genezen corona patiënten. Minister President Jacinda Ardern gaf dagelijks een kort overzicht van de stand van zaken via videojournaals op een vast tijdstip, waarin ze naast communicatie over de feiten ook liet zien hoe haar het thuiswerken verging. Ook via Facebook, vanuit haar huis, zodat je kon zien dat ze net als vele anderen in lockdown zat. Toen bleek dat er na 4 weken geen besmettingen in Nieuw-Zeeland waren, danste ze in de woonkamer met haar dochter. Er waren helaas 21 mensen overleden, maar het land kon langzaam afbouwen van level 4 naar 3, 2 en tenslotte naar level 1 in een paar weken. Stap voor stap meer vrijheid. En eindelijk, na 6 weken konden mijn dochter en haar vriend weer verder reizen en een nieuwe werkspot vinden.

Crisiscommunicatie volgens het boekje

Communicatie ten tijde van crisis, simpel en duidelijk, met uitleg wat, waarom en hoe, zijn de basisprincipes die je leert als je het vak ingaat. De 4 alert levels in het schema geven de situatie weer van hoe het virus zich gedraagt, welk management level en maatregelen nodig zijn, en wat de bijbehorende risico’s zijn als dat niet wordt opgevolgd. Er is in Nieuw-Zeeland ook een Outbreak Management Team dat samenwerkt met de regering. En daarnaast heeft de overheid via allerlei online en offline communicatiekanalen een positief beroep op saamhorigheid gedaan: ‘We are a team of 5 million’. Heel krachtig was het authentieke voorbeeld van Ardern: door zich aan te sluiten bij de situatie van je eigen bevolking en niet met een waarschuwend vingertje hen toe te spreken kreeg ze commitment.

Nu er weer wat meer besmettingen (20) zijn geconstateerd in Auckland, ging mijn dochter weer 1,5 week in level 3, Restrict, omdat de bron van besmettingen niet te traceren was. Ze vertelde me vol vertrouwen te zijn, want hierdoor kon men zorgvuldig het contact en testonderzoek organiseren, zodat alle mogelijke gevallen worden opgespoord. Nu is deze week level 2 ingegaan, het niveau dat wij de íntelligente lockdown noemen. Het virus is weer redelijk onder controle en als men voorzichtig is, kunnen ze volgende week terug naar level 1, het  ‘oude’ normaal.

Dus: voor eenvoudigere communicatie in Nederland moesten 11 hoogleraren in actie komen. Overheid en communicatieprofessionals: Unite against Covid, leer een beetje van Nieuw-Zeeland.  

Caroline de Jongh is
directeur van Public Eyes Healthcare Communications


* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….