Vandaag start Cannes Lions Health, het grootste congres in de wereld waar alle nieuwe inzichten, ontwikkelingen en trends op het gebied van creativiteit voorbijkomen. Congresgangers werkzaam in reclame, communicatie en marketing likken hun vingers af bij de beste, award winning creatieve campagnes op het gebied van health, farma en medtech. Doel is te laten zien hoe creativiteit de wereld verandert. Klik maar eens rond op hun website. Ik hoor je al denken, ja ja, maar onze branche is zo strak gereguleerd, kan dat wel? Wat brengt dit ons? Creativiteit hebben we harder nodig dan ooit, zeker in healthcare.
Dagelijks zijn we bezig met de meestal droge feiten en wetenschap van de producten en oplossingen die aangeboden worden. Maar kijken we naar wat we willen communiceren, dan gaat het vooral over emotie; gevoelens van angst, hoop, opluchting en zorg zijn allemaal gekoppeld aan situaties rondom onze gezondheid. Een goed verteld verhaal triggert juist een emotionele reactie en is een veel krachtigere vorm van communicatie dan grafieken en statistieken.
In Cannes lichten schrijvers, regisseurs en creatieve communicatie professionals toe hoe zij het vertellen van verhalen in de zorg inzetten om mensen te raken en gedrag te veranderen. Ze zullen hopelijk laten zien hoe professionele storytelling demografie en taal kan overstijgen en een grote impact kan realiseren.
Creativiteit doorbreekt percepties en patronen
De happy patiënt die de emotie weergeeft na een succesvolle behandeling is al lang niet meer onderscheidend. Wat echt een andere kijk kan geven is het gebruik van infographics, iconen of real-life beelden.
Hierin kan het gevoel en oplossing op een andere manier worden geuit en vastgelegd. Zoals designer Saul Bass, een bekende grafische ontwerper zegt: “Design is thinking made visual. Simple, iconic, and effective, the visuals say it all. A singular message and two-color masterpiece.”
Tech, AI en data zijn er, nu nog creativiteit
Hoe gaan we om met alle technische noviteiten, gegenereerde data en nieuwe technieken zoals artificial intelligence in de zorg? Dit zal nog veel creativiteit vragen. Daar zal in Cannes dit jaar veel aandacht voor zijn. Je kunt doelgroepen ineens de wereld ‘beyond reality’ laten zien, dat is er nog niet maar wordt wel mogelijk. Ik verwacht in Cannes meer voorbeelden te zien hoe AI en AR, toegepast worden in medische educatie, awareness programma’s en stakeholder engagement. We zullen de brug moeten slaan van data en techniek naar het complexe menselijke brein. Ik stel me dan voor dat we voorschrijvers laten zien en beleven wat ze met nieuwe oplossingen kunnen bereiken. Of dat patiënten met hun opgeslagen data en ervaringen de dokter aan de hand gaan meenemen. Genoeg mooie uitdagingen liggen in het verschiet.
Meer nieuws ga je horen als we deze week in Cannes ideeën opdoen om creatieve marketing communicatie oplossingen te bedenken. Wordt vervolgd….
Yvonne Massar
Marketing your message!
Public Eyes Healthcare Communications
yvonne@publiceyes.nl