Op een regenachtige donderdagmiddag rijd ik naar het Nederlandse kantoor van Ferring in Hoofddorp. Ik heb een afspraak met Ellen Smit, senior manager Healthcare Solutions en Naomi Tielen, senior manager Value Based Healthcare. Ferring is enkele jaren geleden binnen de gynaecologie unit gestart met een VBHC-project. Het is niet vanzelfsprekend om als farmaceut deze weg te bewandelen en ik vraag me af hoe concreet het project is geworden. Is het gedachtegoed van VBHC alleen binnen deze unit gebleven of wordt het door het hele bedrijf omarmd? En hoe dan?
Als ik ben aangekomen, komt de regen inmiddels met bakken uit de hemel. Ik duik snel de lobby van het kantoorgebouw in en maak kenbaar voor wie ik kom. Een medewerker van Ferring komt me ophalen en begeleidt me naar de tweede verdieping, waar de kantoren van Ferring zijn. Ik begroet Ellen in haar kamer en we lopen samen naar een open ruimte aan het eind van een gang. Hier staan een modern keukenblok, een ruime eettafel en een zitje. Door de hoge ramen is het hier licht, ondanks de donkere, grijze lucht.
Aan de eettafel zit Naomi brood te eten, een grote pot pindakaas naast haar. Het ziet er huiselijk en gemoedelijk uit. “Sorry, ben alleen nog maar in besprekingen geweest, de lunch is erbij in geschoten”, verklaart ze. “Ah, zo’n dag”, zeg ik grijnzend, terwijl ik haar begroet. En bij mezelf denk ik: het is ook overal hetzelfde.
Nadat we voorzien zijn van thee, vertelt Ellen dat zij jaren geleden bij Ferring is begonnen als Productmanager binnen de unit gastro-enterologie. Daar heeft zij eind 2011 het project MijnIBDCoach opgezet. Dit project heeft geleid tot een publicatie in de Lancet en heeft een wetenschaps- en innovatieprijs van medisch specialisten gewonnen. “Services en waarde toevoegen voor patiënten zit in het DNA van Ferring. In die tijd hadden we het nog niet over VBHC en MijnIBDCoach is ook niet als VBHC-project van start gegaan, maar daar uiteindelijk wel in uitgegroeid. We willen meer doen dan alleen medicijnen leveren. We willen innovatieve en impactvolle oplossingen creëren die de gezondheidsresultaten voor patiënten en artsen verbeteren”.
Anderhalf jaar geleden is Ellen overgestapt naar de businessunit gynaecologie om daar haar ervaringen in te zetten voor een VBHC-project. Liever gebruiken ze bij Ferring de Nederlandse vertaling: waardegedreven zorg. De titel van Product Manager is vervangen door die van senior manager Healthcare Solutions en ook de functieomschrijving is aangepast:“je kijkt naar oplossingen binnen je portfolio, dus je kijkt breder dan alleen naar het product”.
“Daar trappen wij niet in”
Ik wil weten waarom de term VBHC vermeden wordt. Ellen reageert: “Ach, het is zo’n buzz-woord geworden en het heeft een negatieve connotatie. Mensen zeggen dat het oude wijn in nieuwe zakken is of dat het een ander woord is voor kostenreductie, een beetje zoals Lean. Dat is zeker nuttig, maar het is geen VBHC. Het uitgangspunt van VBHC is het toevoegen van waarde voor de patiënt door de uitkomsten te verbeteren. Vaak zie je dan wel dat de kosten lager uitvallen, maar dat is nooit het uitgangspunt”.
Naomi valt bij: “De naam VBHC vertroebelt. Het wordt op allerlei projecten geplakt, die er eigenlijk verder van af staan, omdat die projecten niet kunnen aantonen dat er inderdaad sprake is van een toegenomen waarde voor patiënten. Het risico is dat het begrip wordt gezien als een marketingtrucje. Artsen reageren daarop met “daar trappen wij als artsen niet in”. Naomi spreekt snel en fel. Zij is in januari van dit jaar bij Ferring komen werken en heeft onder andere als taak VBHC als strategische keuze over alle businessunits heen vorm te geven. Voor zij bij Ferring kwam, werkte ze als Value & Access manager bij Amgen – ook geen onbekende op het gebied van VBHC.
Nieuwsgierig naar deel 2 van dit artikel? Keep an eye out, het wordt in de loop van volgende week online gezet... En abonneer je op onze nieuwsbrief, dan mis je nooit meer iets!