(Free) publicity werkt! [portret]

Adriënne den Hollander, in het dagelijks leven werkzaam bij Public Eyes Healthcare Communications, ging in gesprek met Djoeke Barkey, communicatieadviseur van IPSO, de brancheorganisatie van de Centra voor leven met en na kanker.

Djoeke Barkey van brancheorganisatie IPSO vroeg zich af hoe zij bij zorgprofessionals in de oncologie de psychosociale zorg van de IPSO centra beter bekend kon maken. Het liefst via free publicity. Die uitdaging vraagt om een gerichte aanpak. Het begint met nieuws verzamelen: feiten, resultaten of opinies. IPSO startte een onderzoek met opmerkelijke resultaten. Dit was de basis voor acties die leidde tot free publicity, en dat effect is nog steeds merkbaar voor IPSO. Met name een artikel in een nationaal nieuwsmedium zorgde voor een boost in de bekendheid, tot in de Tweede Kamer. We spreken met Djoeke over hoe we dit samen met stakeholders en partners gerealiseerd hebben.

Djoeke Barkey, communicatieadviseur van de brancheorganisatie van de centra voor leven met en na kanker: “Voor mensen die geraakt worden door kanker is een soepele doorverwijzing nodig van de formele zorg in het ziekenhuis naar de informele zorg die door een IPSO centrum kan worden geboden. Wij wilden weten hoe vaak dit gebeurt in het oncologische zorgpad in het ziekenhuis. Dit onderzoek werd ondersteund door dr. Sander de Hosson, longarts uit het Wilhelmina Ziekenhuis. Hij riep collega’s op via zijn sociale media kanalen om deel te nemen. Iemand met zo’n aanzien en groot bereik werkte fantastisch. Ook hebben we de oproep gedeeld onder diverse vakmedia waar zorgverleners in de oncologie werkzaam zijn. Partner Takeda Nederland heeft geholpen het onderzoek onder de aandacht te brengen van hun doelgroep. Uiteindelijk hebben meer dan 150 zorgverleners mee gedaan,” legt Djoeke uit.

———————————————————————————————————————————————-

In Nederland krijgt een op de drie mensen in zijn of haar leven kanker. Het gevolg daarvan is een groeiende groep van 830.000 mensen die leven met of na kanker. In 2030 is dit aantal de miljoen gepasseerd. Veel van deze mensen hebben elke dag te maken met de gevolgen van hun ziekte en behandeling. De 81 IPSO centra voor leven met en na kanker bieden informele psychosociale zorg en ondersteuning voor mensen met kanker en hun naasten en/of nabestaanden.


Tweede Kamer motie

“De resultaten waren opmerkelijk: zorgverleners vonden het heel belangrijk om onze zorg te koppelen aan die in ziekenhuizen, maar kenden ons echt onvoldoende. Daar hebben we de juiste middelen voor nodig. Daarvoor hebben we een White Paper opgesteld, en samen met een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer Commissie. Caroline van der Plas heeft in oktober een motie ingediend in de Tweede Kamer om de informele zorg toegankelijker te maken. We werden gezien en gehoord.”

Deze materialen, nieuwsmomenten en ambassadeurs zorgden voor een gerichte benadering van de media, wat leidde tot een golf van (free) publicity. Zo publiceerde de Telegraaf een paginagroot artikel over het belang van de centra en de resultaten van het onderzoek. NRC plaatste een opiniestuk van onze directeur Sonja Robben en er staat deze maand ook een interview met Sonja in Medische Oncologie.”

“Deze free publicity is voor ons goud waard, omdat wij als kleine stichting geen onuitputtelijke middelen hebben deze bekendheid via advertenties of andere campagnes te realiseren. Het gaf mij inzicht dat je met een goede strategie en aanpak free publicity kunt realiseren en voor je kunt laten werken”, geeft Djoeke aan.

Adriënne den Hollander is consultant bij

Public Eyes Healthcare Communications



* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….