Cannes Lions 2025: 6 brandende vragen voor de farma en healthcare marketeers [checklist]

door

Leestijd: 2 minuten

Cannes Lions 2025 komt eraan! De wekelijkse mails vliegen alweer binnen en het programma begint vorm te krijgen. Maar wacht… ken je het festival eigenlijk wel? Ben je er ooit geweest? Vroeger had healthcare een eigen plek in de spotlights tijdens Cannes Lions, maar helaas is dat tegenwoordig niet meer het geval. Toch zijn de vragen die dit jaar centraal staan verrassend universeel en ontzettend relevant voor ons allemaal. Al is het alleen maar omdat ze ons uitdagen samen na te denken over hoe we creativiteit, effectiviteit en impact kunnen versterken in een sector die bol staat van regels, uitdagingen én kansen. Dit zijn die vragen:

1. Hoe belangrijk is creativiteit in jouw werk en hoe meet je het? 

Creativiteit wordt in farmamarketing vaak gezien als een ‘nice-to-have’. Maar is dat wel terecht? Hoe belangrijk vind jij creativiteit in jouw marketingplannen? En nog belangrijker: hoe meet je de waarde van een creatieve campagne? In een wereld vol wet- en regelgeving is de vraag óók: hoe ver kun je überhaupt gaan in je creatieve aanpak? 

2. Hoe vermijden we saaiheid door alle regelgeving? 

Laten we eerlijk zijn: wet- en regelgeving kunnen creativiteit soms in de weg zitten. Maar betekent dat automatisch dat we moeten kiezen voor saaie, veilige campagnes? Wat zijn voorbeelden van farmacampagnes die wél opvallen? Welke technieken gebruiken zij, en wat kun jij daarvan leren?

3. Hoe meten we effectiviteit in een tijdperk van AI? 

AI en andere nieuwe technologieën bieden ongekende mogelijkheden, maar ook nieuwe uitdagingen. Hoe meet je de effectiviteit van campagnes die gebruikmaken van deze tools? En hoe zorg je ervoor dat je niet verdwaalt in de data, maar écht inzicht krijgt in wat werkt? 

4. Hoe verbinden we groei aan duurzaam ondernemen? 

Duurzaamheid is allang geen keuze meer. Maar hoe verzoen je dat met de druk om te groeien? Zijn groei en duurzaamheid verenigbaar in de zorg en de farma? En zo ja, hoe creëer je een win-winsituatie voor je bedrijf én de planeet? 

5. Hoe komen we dichter bij zorgverleners en patiënten? 

De patiëntenrealiteit verandert snel. Digitalisering, personalisatie en empowerment spelen een steeds grotere rol. Wat betekent dit voor onze marketing? Hebben we bijvoorbeeld nieuwe onderzoeksmethoden of tools nodig om écht te begrijpen wat onze doelgroepen willen en nodig hebben? 

6. Hoe blijf je impact maken in een snel veranderend zorglandschap? 

De zorgwereld verandert in sneltreinvaart. Nieuwe technologieën, veranderende wetgeving en verschuivende patiëntbehoeften vragen om wendbaarheid. Wat zijn de tools van de toekomst? En hoe zorg je ervoor dat iedereen binnen jouw organisatie mee blijft bewegen en betrokken blijft? 

Deze vragen zijn te belangrijk om alleen te beantwoorden. Daarom interviewen we binnenkort diverse experts. Maar wat zijn jouw gedachten bij deze vragen? Welke uitdagingen heb jij? En/of zijn er best practices die je wil delen? Laat het ons weten in de comments of stuur een berichtje. Laten we het gesprek aangaan en samen zorgen voor meer creativiteit, impact en betekenis in de zorg! 

Yvonne Massar
Public Eyes Healthcare Communications



* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…