Zeg farmaprofessional… wie ben jij écht? [opinie]

Praten over identiteit is voor mij als consultant dagelijkse kost. Wat is die ‘identiteit’ nu eigenlijk? Ik ben geen psycholoog of filosoof, maar slechts een ervaringsdeskundige. In mijn beleving is het een verzameling van gedrag, voorkomen, uitstraling, uiterlijk, taal en gevoel. Vanzelfsprekend is dat voor iedereen anders en door vele factoren bepaalt. Dat maakt dat wij zo heerlijk ‘anders’ zijn in vergelijking met anderen. Al doen we iedere dag exact hetzelfde en werken we jaren bij dezelfde werkgever, onze identiteit zal verschillen van die van collega’s. Gedrag dat we laten zien is in functie van onze taak en verantwoordelijkheid.

Tijdens een training die ik ooit volgde werd gesproken over de wisselende rollen die wij iedere dag laten zien. Thuis gedraag je je immers niet als Brand Manager of Medical Affairs Manager. Ook langs het hockey- of voetbalveld heb je een andere rol en bijbehorende gedraging. Tijdens een interview proberen wij door die rollen heen te kijken en zoeken wij de identiteit van onze professionals. Regelmatig ontmoeten wij kandidaten die sterk in hun ‘rol’ zitten. Een kop koffie of thee en gerichte vragen in een ontspannen sfeer zorgen dat de ‘corporate’ jas uit gaat. Soms vragen we zelfs heel direct: ‘wie ben jij écht?’. Een confronterende, harde vraag die aanzet tot reflectie. Het valt mij iedere keer op dat de meeste professionals weinig stilstaan bij wie zij eigenlijk écht zijn. Versmolten met hun rollen, ondergedompeld in een gedrag dat bij de positie hoort, vergeten ze soms op een andere manier in de spiegel te kijken. Het is mooi om te zien wat er in onze spreekkamer gebeurt als we vragen naar drijfveren. Vragen naar wat ervoor nodig is om in de spreekwoordelijke ‘flow’ te komen. Op zoek naar elementen waar de professional energie van krijgt. Samen gaan we op zoek naar de identiteit; proberen die scherp te krijgen om er zeker van te zijn dat we alles doen om goed te kunnen matchen met onze opdrachten.

We leven in een maatschappij die steeds meer aanzet tot ons individu. We verschuilen in onze bubbels van internet en mobiele telefoons en vergeten regelmatig de wereld om ons heen. Desondanks zien wij nog veel professionals die zich vooral conformeren aan wat verlangd wordt door de werkgever. Of waarvan we aannemen dat de werkgever dat van ons verlangd. Krachtig in je functionele rol, sterker in je persoonlijkheid! Een moment van reflectie, even stil staan bij wie men eigenlijk is blijkt een wenselijke bijwerking van onze kennismaking. Je kunt het ook zo zeggen:

anders zijn geeft de wereld energie

Over Hans

Hans Slobbe is Associate Director
Recruitment & Accountmanagement
bij Talentmark



* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….