Wil jij ook een tattoo? [opinie]

Het lijkt alsof steeds meer mensen een tattoo laten zetten op hun lijf. Rond een gemiddeld zomers zwembad op een prachtig vakantieoord zie je meer mensen mét dan zonder plaatjes. Met uitzondering van de tijdens een beschonken jeugdvakantie op Torremolinos  geplaatste tattoo, is er over het merendeel goed nagedacht voordat de tattoos gezet werden. De vorm, de grootte, de kleur en vooral de betekenis (soms heel diep filosofisch) zegt iets over het individu. Individueel en vooral anders moet hij natuurlijk wel zijn. Een levensveranderende gebeurtenis is vaak de aanleiding of net dat duwtje in de rug om een beschildering te laten zetten.

In onze interviewkamer praten over de gedachte achter een tattoo is dus helemaal zo gek nog niet.  Een tattoo is immers een soort ‘lijfspreuk’. Meestal bedoelen we met een lijfspreuk iets anders: een credo, een persoonlijke werktitel.

De lijfspreuk van een professional is uniek (in de recruitment spreken we liever over professionals dan over kandidaten). Door de jaren heen heeft hij of zij zichzelf steeds beter leren kennen en misschien een lijfspreuk ontwikkeld die kenmerkend is voor het geloof, vertrouwen en werkwijze. Een samensmelting van een aantal drijfveren die het als spreuk goed doet bij coaching of gesprekken thuis of op kantoor. In mijn interviews vraag ik altijd uit of de professional een lijfspreuk heeft. Zo niet, dan zet die vraag in ieder geval aan tot besef en interne evaluatie van iemands drijfveren. Een leuke oefening van reflectie die misschien wel leidt tot een mooie spreuk boven het CV. Het voegt waarde toe aan de personal brand van de professional.

Als je een spreuk boven je CV zet, dan kun je natuurlijk Confucius, Jobs of Pippi Langkous citeren. In mijn optiek is het sterker om een bestaande spreuk te verbouwen of personaliseren. Of nog beter: creëer je eigen lijfspreuk! Als titel boven je CV maak je zo direct duidelijk met wie we te maken hebben. Mijn lijfspreuk is “knowing the result is the best motivator in life!”. Daarmee geef ik aan dat ik resultaatgericht ben, vertrouwen heb in de toekomst, een sterke drive heb en besef dat ‘het wel ergens over moet gaan’.

Over Hans

Hans Slobbe is Associate Director
Recruitment & Accountmanagement
bij Talentmark



* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….