Wat bezielt jou om in de farmaceutische industrie te werken? [opinie]

Een hele normale kritische vraag van ‘onwetenden’ in je omgeving. En een vraag om zelf ook eens kort bij stil te staan. Welke duwers of trekkers spelen of speelden een rol bij jouw keuze om deze mooie industrie in te stappen?

Dagelijks zoek ik bij professionals naar hun drijfveren in het werk. Wat zorgt ervoor dat je iedere dag vrolijk uit je bed stapt om aan het werk te gaan? Waardoor zet jij dat extra stapje? Wat maakt dat je aan het eind van de dag tevreden naar huis rijdt? Waarom doe je eigenlijk wat je doet?

Er zijn heel wat drijfveren te benoemen. Wij gebruiken een stapel van meer dan 30 verschillende om kandidaten te helpen een keus te maken. Drijfveren ontstaan voor iedereen op een andere  manier. Meegegeven aan de eettafel als kind, ontdekt tijdens een eerste bijbaan of in een eerste relatie. Zoveel mensen, zoveel redenen.

In interviews zijn dit de meest gehoorde drijfveren van life science professionals:  

  • Voor de patiënten
  • Bijdragen aan kwaliteit van de gezondheidszorg
  • Waardering krijgen
  • Innovatief kunnen zijn
  • Ondernemerschap
  • Status
  • Inkomen

Daarbij is het niet zo dat er  één duidelijk het meest genoemd wordt. Meestal merk ik dat het een combinatie van drijfveren is. Het moment in de tijd speelt ook een rol. Word je door je nieuwe leidinggevende onvoldoende gewaardeerd, of onvoldoende gezien? Dan is dat ineens de belangrijkste drijfveer. Gaat een promotie aan je voorbij en dacht je door deze promotie een beter bod te kunnen doen op dat huis dat nét buiten je grens ligt.. dan is salaris een drijfveer.

In deze vluchtige tijden is het goed om af en toe eens stil te staan bij de vraag: wat drijft mij eigenlijk in mijn huidige functie? En doe dat vooral heel kritisch naar jezelf. Om je te prikkelen lees je hieronder enkele overwegingen:

  • Je werkt voor de patiënten. Is het dan geen beter idee om mantelzorg op je te nemen? Dichterbij en effectiever kun je bijna niet zijn?
  • Je werkt voor de kwaliteit van onze gezondheidszorg. Waarom werk je dan niet bij onze overheid? Of op een lab actief bij drug development?
  • Je werkt voor waardering en erkenning. Hoeveel van je huidige taken lenen zich er voor om uitgesproken / uitgeschreven waardering te krijgen? Beantwoord je werkomgeving voldoende aan jouw behoefte aan erkenning? Past dat wel in jouw team of organisatie? Zit je bij de juiste club?
  • Je werkt voor ondernemerschap, zelf kunnen bouwen. Waarom begin je dan niet voor jezelf of start je een bedrijf met vrienden?
  • Je werkt voor status en aanzien. Begin een eigen bedrijf en benoem jezelf tot Managing Director and Founder. Vermeld daarbij niet het aantal medewerkers: fake it till you made it.
  • Je werkt voor meer inkomen. Gun jezelf twee dagen op de hei om dat ene enkele grote onzichtbare gat te vinden in de markt waar iedereen op zit te wachten. Of volg een cursus daytrading en maak geld met aandelen of bitcoins..

Ik stap ’s ochtends in mijn auto om vanaf kantoor zoveel mogelijk mensen te leren kennen en om een radertje te mogen zijn in hun carrière. En ’s avonds met als belangrijkste drijfveer om weer veilig thuis te komen met een voldaan gevoel over mijn werkdag.

Waarom stap jij in de auto?

Hans Slobbe is Associate Director
Recruitment & Accountmanagement
bij Talentmark


* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….