Waarom je nú een CV moet bouwen, terwijl je helemaal niet op zoek bent…[checklist]

Denk je wel eens na over je CV? Hoe ziet die er op dit moment uit? Klassiek, formeel, dynamisch, kleurrijk? Maar vast niet up-to-date. En heeft een CV in deze moderne tijd eigenlijk nog wel waarde?

Om de laatste vraag direct maar even aan te pakken: jazeker! Naast een sterke motivatiebrief wordt een CV als introductietool nog steeds het meeste gebruikt. Of je nu via een goed bureau* of zelf reageert op een passende positie, het CV is een document dat rondgestuurd wordt. Bedenk dat het niet alleen gelezen wordt door de HR medewerker en hiring manager, maar ook door anderen binnen het bedrijf. Voorbeeld: een CV van een marketeer gaat via de HR afdeling naar een Business Unit Head / Franchise Head, Head of Sales, Head of Operations, naar de General Manager en wellicht naar andere MT leden. Daarnaast gaat het ook naar internationale collega’s zoals bijvoorbeeld Hoofd Europa / EMEA of Global.

Concreet kun je er dus van uit gaan dat jouw CV gelezen wordt door diverse potentiële nieuwe collega’s in binnen- en buitenland. Met al hun verschillende kaders en zelfs culturele verschillen. Raising the bar for the best resume!

Het beste moment om een CV te schrijven (en dus in het Engels) is wanneer je in je ‘kracht zit’. Als een vis in je eigen vijver, genietend van al het werk dat je succesvol verzet. Je wordt gezien, bent betrokken bij processen en hebt geen enkele ambitie om morgen weg te gaan. Je wordt gewaardeerd en leert nog steeds elke dag.

Schrijven vanuit dat krachtbeeld maakt dat je scherp, energiek en positief bent. Een CV is immers een document dat jou goed moet weergeven. Dan kan het maar beter de sterkst mogelijke ‘jij’ weergeven. Uiteraard met een afspiegeling van jouw top perfoming competenties.

Het vraagt veel van een professional om in zijn of haar kracht te blijven als (soms als donderslag bij heldere hemel) je positie ineens wegvalt en je op zoek moet naar een nieuwe baan. Met overtuiging presenteer je jezelf als de enig passende kandidaat. Lukt het niet, dan schuif je deze ervaring aan de kant en start je opnieuw. Daarbij pas je, gericht op de nieuwe positie, je CV aan. Je zorgt dat iedereen die jouw CV onder ogen krijgt snel en helder ziet dat jij bij hen hoort. Je gaat op jacht naar de groene ‘krullen’ in plaats van de rode ‘kruisen’ die jouw CV ontsieren. Je zorgt ook dat je CV laat zien dat jij anders bent dan de andere kandidaten. Anders omdat jij beter past en op een aantal vlakken je ‘gelijkgestemden’ outperformed.

Reden genoeg dus om vandaag (of binnenkort) jouw CV te schrijven. Op het moment dat je in je kracht zit en dus niet pas als je weg wil…

Tot slot een paar concrete tips:

  1. Een CV van een marketeer ziet er anders uit dan van een Business Analist (look & feel)
  2. Altijd met recente foto. Bijvoorbeeld zoals je op je personeelspas wilt staan.
  3. Geen adres, vermeld wel je woonplaats. Niemand hoeft te weten hoe je op dit moment woont.
  4. Werk aan een onderscheidende pitch met je sterkste competenties, je onderscheid en je ambitie.
  5. Laat enkele personen in de privé kring jouw CV kritisch bekijken. Vraag feedback: leer en geniet hiervan.

Veel succes.

P.S.: Volgende keer sta ik stil bij een onderscheidend CV zónder poppenkast. So stay tuned!

*In mijn persoonlijke beleving werken bij een goed (!) bureau professionals die oprecht in je geïnteresseerd zijn en een bijdrage willen leveren aan jouw carrière. En jou dus behandelen als professional en niet als potentiële fee generator.

Hans Slobbe is Associate Director
Recruitment & Accountmanagement
bij Talentmark


* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….