Bijna elke dag groeit mijn netwerk. Iemand die ik al enkele jaren ken is Ad van der Vliet, op dit moment General Manager bij Zambon. Ik sprak hem over zijn visie op leiderschap. Een gezellig en inhoudelijk gesprek volgde, waarvan ik hierbij een kort verslag deel.
Even voor de statistici onder ons: hoe lang geef je op welk niveau leiding en wat was je grootste span of control?
‘Ik geef leiding sinds 1992, dus al meer dan 30 jaar. De grootste groep bestond uit 14 direct reports en meer dan 100 indirect. Het langste werkte ik tot op heden op Country Management niveau. Wat een bizar lange tijd alweer! ‘
Hoe ben je ooit gestart met leidinggeven en wat heb je hiervan geleerd?
‘In die tijd werd ik echt in het diepe gegooid; dat was op momenten lastig, maar daar heb ik wel veel van geleerd. Mijn didactische achtergrond als docent Lichamelijke Opvoeding kwam wel goed van pas. Nieuwe leidinggevenden heb ik zelf ook altijd veel vrijheid en initiatief gelaten. Echter wel altijd met veel ruimte voor feedback en reflectie. Er niet constant bovenop zitten, maar wel dichtbij zijn als het nodig is. Vrijheid in gebondenheid.’
“Ik geniet van stralende medewerkers“
Hoe heb je jezelf zien ontwikkelen door de jaren heen?
‘Ik heb gemerkt dat het belangrijk is om meer los te laten. Geen micromanagement en controle maar veel meer ruimte en vertrouwen bieden. Vertrouwen moet natuurlijk ook verdiend worden. Ik ben een generalist die het liefste werkt met specialisten in de afdelingen die de materie veel beter beheersen. Ik hoef op inhoudelijk vlak niet alles tot in detail te weten. Mijn basishouding is ook anders geworden. Vroeger stond ik graag op de barricaden, nu hecht ik veel meer waarde aan faciliteren en het laten stralen van het team en de medewerkers.
Welke tips zou jij nieuwe leidinggevenden mee willen geven?
‘Als je net begint met leiding geven is het in mijn ogen belangrijk dat je nieuwsgierig bent, je openstelt om te leren, actief om feedback vraagt en op jezelf kunt reflecteren. Stimuleer het nemen van initiatief en te doen, ook als achteraf blijkt dat het niet de juiste keus was. Daarnaast is het van belang dat je naast de medewerkers staat en niet erboven. Een portie nederigheid helpt daarbij. Respect moet voor iedere leidinggevende een sterke driver zijn. Werk aan je autoriteit op basis van je bijdrage en niet op basis van je functietitel. Zeker in matrixorganisaties is dit cruciaal.’
Wat vind je van de ‘nieuwe generatie’ professionals?
‘In mijn beleving is deze generatie erg leergierig, dat is fijn. Soms ook wel wat gemakzuchtig, zij vinden veel vanzelfsprekend. Het grote voordeel van deze generatie is dat zij niet vastzitten in old school farma, zoals dat helaas wel geldt voor sommige meer ervaren professionals. Dat belemmert de ontwikkeling. Soms wordt vergeten dat de doelgroep ook aan het verjongen is en een nieuwe benadering vraagt. Farma is nog een relatieve achterblijver als het gaat om de evolutie van klant interactie m.b.v. van nieuwe media. Veel initiatieven vinden weliswaar al plaats maar er is continue ontwikkeling nodig van channels en content om de connectie met de relevante stakeholders te blijven optimaliseren’.
Waar moeten bedrijven rekening mee houden als het gaat om werving van personeel?
‘Ga, voor commerciële functies, vooral op zoek naar medewerkers die goed kunnen anticiperen op de sterke en snel wisselende omgeving. Dat vereist nieuwsgierigheid, empathisch vermogen en oprechte interesse in het vakgebied, gekoppeld aan drive en resultaatgerichtheid. De trend is dat we nog veel meer klantgestuurd kunnen en moeten gaan werken. Minder sales reps, maar wel beter of anders gekwalificeerd. De nieuwe commerciële professional fungeert als een spin in het web door klantbehoeften in kaart te brengen en de juiste interne specialisten in te schakelen om deze behoeften in te vullen’.
Wat vind je van het imago van onze sector?
‘Goede vraag. Commercie en zorg vormen een lastige combinatie. Een veel gehoorde mening vanuit de maatschappij is dat geld verdienen aan zorg eigenlijk not done is. Als farmasector hebben we ons de afgelopen decennia voornamelijk gefocust op de boodschap dat alles wat wij doen ten dienste staat van de patiënt. Het feit dat wij als farmaceutische bedrijven, zoals alle bedrijven, winst moeten maken om de continuïteit te waarborgen en R&D te financieren hebben we daarbij mijns inziens altijd onderbelicht gelaten. Resultaat hiervan is dat onze communicatie als ongeloofwaardig werd gezien en dus als onbetrouwbaar. Vanuit mijn rol kies ik voor een benadering naar onze stakeholders hen op een transparante wijze te informeren over het feit dat wij als Nederlandse vestiging van een multinational de opdracht hebben aandeelhouderswaarde te creëren voor de lange termijn. Lees winst te maken. Dit doen wij vanuit het fundament dat al onze activiteiten, zoals de inzet van geneesmiddelen, projecten en programma`s positief bij moeten dragen aan de kwaliteit van de zorg en het welzijn van patiënten. Alleen door een positieve bijdrage aan de kwaliteit van zorg te leveren kunnen wij niet alleen nu maar ook in de toekomst een gezonde bedrijfsvoering handhaven waarbij aandeelhouderswaarde wordt gecreëerd. Dit betekent ook dat we er bewust voor kiezen bepaalde activiteiten niet te doen indien ze niet aan ons fundament beantwoorden, ook als dit wel op korte termijn winst zou opleveren.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt, zei Johan Cruijff al”
Heb je door de jaren heen een lijfspreuk ontwikkeld?
‘Nee, niet zelf, maar ik gebruik regelmatig een uitspraak van een van mijn grootste helden Johan Cruijff. “Je gaat het pas zien, als je het door hebt”. Deze uitspraak is op zoveel zaken van toepassing.
Dank voor je openheid Ad. Het was erg leuk om je eens te mogen bevragen over jouw manier van leidinggeven!
Wil jij jouw gedachten over marketing, leiderschap of personeelsbeleid eens voor het voetlicht brengen? Neem gerust contact met mij op.
Ps: Ad gaat per 1 april Zambon verlaten en is zich aan het oriënteren op een volgende stap in zijn loopbaan.
Hans Slobbe is Associate Director
Recruitment & Accountmanagement
bij Talentmark