Trends en job-hopping in life sciences… Crisis, Correctie of alles Cool? [blog]

In augustus schreef ik deze bijdrage getiteld Over trends, job-hopping en salaris-indicaties… wat doe jij jij over 12 maanden? Daarvan zijn er inmiddels al 8 verstreken en het blijkt niet alleen leuk maar ook confronterend om het artikel terug te lezen… Ik putte selectief uit een aantal resultaten van een onderzoek dat recruiter Real Staffing had gedaan onder 1350 farmaprofessionals. Zoals de vraag naar welke ontwikkelingen van invloed zijn op de life sciences industrie. Hoe ontzettend interessant zou het zijn om juist op dit moment die 1300 mensen nogmaals de vraag voor te leggen What are the biggest industry trends currently affecting the market? 

De nummer 1 van 2019, Brexit is changing the European landscape, komt echt niet meer voor in de top 5 lijkt me. Hoe grillig kan het leven zijn! Nummer 5, skill gaps in organisations, zal niet meer in de top 10 terug te vinden zijn vermoed ik. Nou ja, misschien dat de skill “handig zijn met videocall pakketten” nog zorgt voor troostplek 9… Nee ik denk dat de top 5 van antwoorden er op dit moment best wel eens als volgt uit zou kunnen zien:

1Economic crisis due to Corona45%
2Moral crisis due to Corona39%
3Blind staring on Corona vaccin and lack of other innovations hence26%
4Individual focus on keeping ones job instead of moving on22%
5How to reach, interact and engage HCP’s in these difficult times20%

Die 5e is natuurlijk tijdloos. Ook in ‘easy’ times is het DE vraag die een beetje marketeer of sales rep bezig houdt. En terecht. Sterker nog: ik denk dat de lock down aantoont dat 80% van de middelenmix om doelgroepen te bereiken, te boeien en te binden uit indirecte kanalen en touchpoints moet bestaan en dus (maar voor) 20% bestaat uit het directe, persoonlijke contact (inclusief congressen en vakbeurzen). Dus: ook als het straks of ooit weer mag, stel jezelf vooral de vraag of de arts, VPK, POH, apotheker of lid van de ziekenhuis-DMU het misschien gewoon wil houden bij de manier waarop je nu (noodgedwongen) contact met hem of haar hebt. Contact is een middel, geen doel op zich.

Maar goed, een peiling blijkt eens te meer maar een momentopname en is dus zeer tijd- en contextgebonden. Eigenlijk zouden we Maurice de Hond moeten vragen om een soort always-on-farma-monitor op te zetten waar deze en andere vraagstukken vol continue op draaien. Dan krijgen de antwoorden pas waarde.

Playing safe or moving on?

In hetzelfde artikel haal ik ook een andere bevinding van dit onderzoek aan, namelijk dat 2/3e van de respondenten aangaf het waarschijnlijk te achten dat ze binnen 1 jaar van baan zal veranderen. Nou, dat moet dan al zijn gebeurd want de komende 3 maanden hoef je het echt niet te proberen. Of valt dat mee? Hoe zit het eigenlijk met de vacatures in farmaland op dit moment? Ik mag aannemen dat bij menig farmaceut een freeze is afgekondigd… Of is deze branche relatief crisis-proof? Ik kan het me niet voorstellen eigenlijk. Hoe zit het met de onvervulde plekken bij de grotere farmaceuten op dit moment? Zullen we eens kijken op hun eigen websites? De peildatum is 7 mei 2020.

Bedrijf Aantal vacatures wereldwijd Aantal vacatures Nederland
Teva 462 19
Abbvie 141 3
Roche 1788 5
Pfizer 1337 5
Novartis 250 18
MSD 680 96
Gilead 515 8
GSK 2237 15
JNJ 667 34
Boehringer 483 3
AstraZeneca 2260 5
Amgen 862 21
Sanofi 1857 7
Novo Nord 443 0
BMS 1711 0
Astellas 22 8
Bayer ? 10
Lilly 403 0
Takeda 1775 0
Biogen 827 4

Dit is natuurlijk geen compleet beeld want een wezenlijk deel van de vacatures wordt niet gepubliceerd op de eigen corporate website maar wordt via tussenpersonen of jobportals uitgezet. Die 2237 bij GSK (wereldwijd) is het onderzoeken waard overigens, net als die 96 Nederlandse vacatures bij MSD. Wat is daar aan de hand? Hoe dan ook, bij deze 20 farmaceuten zijn nu 262 open posities. Lijkt me eigenlijk vrij weinig. We zullen nooit weten hoeveel het er voorjaar 2019 waren maar ik durf er wel wat op in te zetten dat het er beduidend meer waren. Wat denken jullie? Discussieer mee in de Platform Marketing in Farma LinkedIn Groep.

Oh ja… ik zei hierboven dat je het de komende 3 maanden niet meer hoeft te proberen… dat neem ik terug. Bij het gros van deze farmaceuten is gewoon werk aan de winkel. Zie ook ons vacature overzicht!

Roderick den Daas is strateeg, marketeer en trainer met ruim twintig jaar ervaring in farma, media, retail, cultuur en advertising.


* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….