Sjoerd van Strijen (Biogen) in adviesraad Platform Marketing in Farma [portret]

Vanaf vandaag versterkt Sjoerd van Strijen, in het dagelijks leven Product & Customer Value Manager Neurology bij Biogen, de adviesraad van Platform Marketing in Farma. Sjoerd is de 14e farmaprofessional die toetreedt sinds de oprichting van de adviesraad in het voorjaar van 2019. Ter kennismaking stelde Roderick den Daas hem een paar vragen…

Ha die Sjoerd! Wat leuk dat je de gelederen komt versterken. Ik zag dat je al weer een jaar bij Biogen werkt, vertel eens wat je rol precies inhoudt? 

“Mijn rol binnen Biogen heet Product & Customer Value Manager. Het product management zou je onder klassieke marketing kunnen scharen. Dus alles dat nodig is om het neurologie portfolio goed in de markt te zetten. Het customer value management stuk heeft vooral te maken met het implementeren van nieuwe tools en tactics naast de bestaande mogelijkheden om klant engagement verder te verhogen”.

Dat klinkt als een hele uitdagende job. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de corona crisis voor je dagelijkse werkzaamheden betekende de afgelopen maanden. Aan je baard te zien was het ‘customer-facing’ gedeelte erg beperkt?

“Hahaha nou behalve het thuiswerken en teveel meetings volgen, betekent het natuurlijk ook een gedeelte re-work op bestaande marketing initiatieven. De andere marketeers hier zullen wel herkennen dat een gedeelte van de strategie in 2020 door f2f interactie werd ingevuld en dit in een heel snel tempo veranderde”.

Herkenbaar, zeker. En wat zijn wat jou betreft de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van farmamarketing?

“In het verlengde van de vorige vraag: De corona crisis is toch wel de belangrijkste ontwikkeling, ook op het gebied van farmamarketing. Daarmee bedoel ik juist de digitale versnelling waarin onze zorg professionals zijn gekomen, dus dat is ook iets positiefs. Tele-medicine, videobellen met patiënten op afstand, allerlei gedragingen van de zorg kunnen voor altijd (digitaal) veranderd zijn. Het is aan ons om dat binnen onze specifieke indicatiegebieden te faciliteren.”

Eens. Tot slot nog even… door wie en wat laat jij je nou inspireren?

“Mmmmm, ik ben vooral iemand die zich door wat ik zelf doe laat inspireren. En in mindere mate door anderen. Bijvoorbeeld: ik ben na eerst lang getennist te hebben, fanatiek golf gaan spelen. Daar besteed ik dan ook aardig wat vrije uurtjes aan. Er zitten zoveel componenten in dat spel: technisch, taktisch, mentaal, gevoel en plezier. Daar haal ik echt heel veel inspiratie uit, en dat neem ik ook weer mee terug naar huis en werk.”

Dank Sjoerd! Erg leuk dat je bij de raad aanschuift. Zodra de omstandigheden het toelaten zien we elkaar in dat verband. Tot snel dus.

Over de Adviesraad van Platform Marketing in Farma

De redactie van dit platform laat zich, gevraagd en ongevraagd, adviseren door een aantal doorgewinterde farmaprofessionals. Ze doen dit vrijwillig en op persoonlijke titel. Hier zie je welke 14 vakbroeders en -zusters dat op dit moment zijn. De adviesraad en de redactie komen een aantal keer per jaar samen om te sparren over de ontwikkelingen in het vak en de koers te bepalen van het Platform Marketing in Farma. Daarmee vormt de raad een hoogwaardig netwerk dat vanuit haar autoriteit bijdraagt aan de kwaliteit en relevantie van content, bijeenkomsten en overige activiteiten van het platform.



* verplicht veld

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….

Lilly | Therapeutic Advisor Immunology

Job Responsibilities: You are responsible to drive the business of our Immunology medicine(s) in hospitals within your region You will be responsible for the account…

Novartis | Customer Engagement Manager Dermatology

As Customer Engagement Manager, you will be responsible for key account management aligned with Priority Squad targets including managing specific account(s)/relationships. You will also manage…