“Als seasoned marketeer heb ik inmiddels meer dan 15 jaar ervaring opgedaan in de farmaceutische industrie. Ik was mede verantwoordelijk voor een aantal succesvolle lanceringen en ben vooral sterk in digital marketing. Mijn creativiteit en onderhandelingsvaardigheid gebruik ik om processen succesvol af te ronden. Als ambitieuze marketeer breng ik voldoende basiskennis en vaardigheden mee om snel een stap te maken”.
Een krachtig CV bestaat uit diverse elementen. Na contactgegevens (geen adres, wel plaats) en geboortedatum volgt een korte pitch. Bijvoorbeeld zoals die hierboven. Een beknopt stukje tekst dat inhoudelijk waarde toevoegt aan de opsomming van je werkervaring. Door de jaren heen heb ik er vele voorbij zien komen. Sommige gebruiken deze pitch als samenvatting met de bedoeling drie tot vier pagina’s CV nog eens kort te herhalen. Anderen laten hem weg of schrijven iets dat generiek is en geldt voor alle andere vakbroeders en zusters.
Laten we eens kijken naar de pitch hierboven en er een analyse op loslaten:
- Seasoned? Populair woord voor ‘ervaren’ dat verderop in de zin nog eens staat.
- Een aantal lanceringen? Vast. Maar hoeveel? In welk vakgebied? Oncologie? Immunologie? Vaccins? Ging het om spécialités of generieke producten? Wat heb jij als individu écht bijgedragen? Definieer eens het woord succes. Roept dus meer vragen op dan dat het antwoorden geeft.
- Sterk in digital marketing. Ik hoop het, want dat is inmiddels een algemene basisvoorwaarde.
- Je bent creatief en onderhandelingsvaardig. Net als de rest van marketing Nederland overigens.
- Je bent ambitieus en wil snel een stap maken? Er zijn maar weinig opdrachtgevers die een marketeer zoeken die snel door wil.
Met andere woorden: niet een hele sterke pitch.
In mijn beleving is een pitch bedoeld om in enkele zinnen duidelijk te maken wat jou onderscheidt van alle andere marketeers. Als ik een zaal vul (met 1,5 meter afstand) met 100 farmamarketeers, wat maakt jou dan anders? Wat kenmerkt jou als persoon? Wie ben jij? Welke vraag moet ik stellen om alleen jou naar voren te laten stappen? Om je op weg te helpen geef ik je hier een korte handleiding.
Een sterke pitch bestaat uit drie onderdelen, in willekeurige volgorde samengesmolten tot vier á vijf zinnen. Hij staat direct onder je contactgegevens en boven je huidige functie, zodat hij goed zichtbaar is als jouw CV zeven seconden bekeken wordt.
- Maak een lijst met jouw drie sterkste competenties (downdrill een willekeurige lijst van competenties die je overal op internet kunt vinden). Bespreek deze drie met mensen die jou goed als persoon kennen. Denken zij er ook zo over, zet deze dan op papier.
- Bedenk, onder het genot van bijvoorbeeld een goed glas wijn of geurend kopje thee, welke twee tot drie eigenschappen jou onderscheiden van de genoemde vakbroeders en zusters. Wat maakt jou anders? Dat kan bijvoorbeeld je afkomst zijn, een specifieke hobby of vaardigheid en hoeft dus niet altijd heel vakgericht te zijn. In essentie zijn dit eigenschappen die met de bij 1 gevonden competenties de kern vormen van jouw personal brand. Jou merk.
- Wat ambieer je op dit moment voor de korte of lange termijn? Geef in maximaal één zin aan wat je toevoegt aan de nieuwe werkgever en/of wat jouw gedachten zijn over je persoonlijke carrière. ‘Binnen een aantal jaren verwacht ik leiding te kunnen geven aan meer junior collega’s’. Of: ‘Op termijn ambieer ik een positie als Business Unit Head’. Ook goed: ‘De komende jaren wil ik vooral energie stoppen in mijn persoonlijke ontwikkeling zodat ik tot nóg betere resultaten kan komen’. Idem dito: ‘Naast mijn natuurlijke focus op de eindgebruikers, wil ik de komende jaren vooral van toegevoegde waarde zijn voor mijn collega’s’.
Door deze laatste zin op te nemen is direct duidelijk wat je ambieert, hoe jij in de wedstrijd staat en, heel belangrijk, of je past in de vacature waarop je solliciteert. Dat maakt mijn werk en dat van hiring managers weer iets makkelijker. Het is trouwens niet raar om je CV en specifiek je pitch te bespreken met de consultant die jou begeleidt!
De pitch van een CV is het meest ingewikkeld om te schrijven en naar mijn idee ook het meest belangrijk. Het hoeft geen verdere uitleg dat ik, als consultant actief binnen werving en selectie, van een Regulatory Affairs collega een andere pitch verwacht dan van een Sales Manager of Marketeer. Omdat alle marketeers creatief zijn (toch?!), verwacht ik de meest spannende, pakkende, gekke, anders-dan-anders pitch in een dito CV. Heb je eenmaal een pitch ontwikkeld, zet hem dan ook in je LinkedIn profiel. Op LinkedIn is het overigens heel gebruikelijk dat de pitch iets langer is.
Wil je tussen alle Zoom en TEAMS meetings even iets anders doen en je zinnen verzetten? Pak pen en papier. Reflecteer. Kijk eens kritisch naar de pitch in je CV. Vind je hem sterk, krachtig en onderscheidend? Stuur hem eens naar me op. Ik ben heel benieuwd.
Veel plezier!
Hans Slobbe
Hans Slobbe is Associate Director
Recruitment & Accountmanagement
bij Talentmark