Pitchen met precisie: AI support is on its way! [blog]

Dik twee jaar geleden schreef ik een goed gelezen bijdrage over de meerwaarde van een sterke pitch op je CV. Natuurlijk bestaat de perfecte pitch niet, maar nog dagelijks zie ik pitches op CV’s met heel veel generiek taalgebruik. Bijvoorbeeld op het CV van een ervaren Accountmanager die, met droge ogen, schrijft dat hij resultaatgericht is. Of ervaren professionals die werkzaam zijn binnen de farmaceutische industrie en aangeven dat zij vanuit zingeving altijd de patiënt in gedachten houden. Wie niet?

Een vraag die je over je eigen CV kunt stellen is deze: “Als ik een ruimte vul met dertig van ‘jouw soort’, waarom moet ik dan juist jou selecteren?” Is dat zichtbaar in jouw CV? In je pitch? De kans is groot dat wat je nu hebt staan, ook geldt voor bijna alle anderen in de ruimte. Niets mis mee, maar het voegt ook niets toe. Je maakt het in elk geval niet makkelijker om juist jou te selecteren.

Een sterke persoonlijke pitch zal een belangrijke bijdrage leveren aan het vinden van de juiste nieuwe collega’s. Ik vind dat een sterke pitch bondig en leesbaar moet zijn. Het moet een eerlijke weergave zijn van wie jij bent en een beeld geven van wat jij zou kunnen toevoegen aan de organisatie. Meerdere keren hetzelfde woord gebruiken maakt het niet sterker.

Als je aan je CV werkt is het schrijven van een pitch het allermoeilijkste. Doe het dan ook alleen als je in een ‘vermogende’ stemming bent. Je snapt vast wat ik hiermee bedoel. In mijn optiek, andere consultants denken daar vast anders over, bestaat een sterke pitch uit drie elementen:

  1. Wat is mijn kracht?
  2. Wat maakt mij anders (in de eerdergenoemde ruimte met 29 anderen van mijn soort)?
  3. Wat voor invulling wil ik aan mijn werkzame leven geven?

Onderstaand stappenplan kan jou helpen je pitch vorm te geven.

Stap 1: Ga op zoek naar jouw drie sterkste competenties. Deze kun je vinden door een competentielijst van internet af te halen met 60 – 70 competenties. Downdrill deze eerst naar 30, dan naar 10, en vervolgens naar vijf. Samen met iemand dicht bij je, bijvoorbeeld je partner of beste vriendin of vriend, maak je tenslotte een top 3. Deze drie woorden gebruik je later.

Stap 2: Neem even afstand van alles. Zoek de meest comfortabele stoel of bank en vraag je af welke vier facetten jou onderscheiden van de rest van ‘jouw soort’. Hoe gedraag jij je bijvoorbeeld in vergaderingen? Hoe ga jij om met de doelgroep? Wat maakt jou uniek? Het mag ook een bijzondere hobby zijn, of een uniek gedachtengoed. Ga daarbij ook op zoek naar sterke woorden die duidelijk anders zijn dan het meest generieke. Gisteren hoorde ik een professional zeggen dat zij ons gezondheidszorgsysteem ‘fascinerend’ vindt. Een woord dat ik weinig tegenkom.

Stap 3: Open ChatGPT of ander AI support system en gebruik de volgende prompt:

  • Je bent op zoek naar een baan
  • Je schrijft mijn pitch voor mijn CV
  • In het Engels (of Nederlands)
  • Mijn drie sterkste eigenschappen zijn: (vul de drie woorden in van stap 1)
  • Wat mij bijzonder en uniek maakt is: (vul de vier woorden in van stap 2)
  • Genereer een pitch van maximaal 200 woorden

Wil je hem informeler, korter of langer, voeg dat dan na het resultaat toe:

  • Nu informeler en met 250 woorden (bijvoorbeeld)

Stap 4: Eindig je pitch met één regel die jouw ambitie en/of werkgeluk beschrijft.

Bijvoorbeeld: Ik ben op zoek naar een Senior Marketingfunctie waarbij ik in enkele jaren kan doorgroeien naar Business Unit Manager. Of: ik zoek gericht naar een verantwoordelijke functie op de medische afdeling van een kleine, persoonlijke farmaceut.

Lukt het niet direct, bedenk dan dat het schrijven van een sterk CV écht een vak apart is. Hulp is vast vlakbij te vinden. Veel succes met het creëren van je unieke CV!

Wil je sparren over jouw creatie? Neem gerust contact met mij op. Ik vind het leuk om je verder te helpen.

Hans

P.S. de geweldige afbeelding is gemaakt door Rick Mans, dank Rick.

Hans Slobbe is Associate Director
Recruitment & Accountmanagement
bij Talentmark



* verplicht veld

Merck | Brand Manager Fertility

As our new Brand Manager fertility The Netherlands, you will be an integral part of our dynamic Biopharma division. In this pivotal role, you will…

CEP Health | Marketeer

Are you a creative marketing strategist with a passion for crafting tailored campaigns that reach niche health and wellness markets?CEP Health is looking for an innovative Marketeer to join…

GSK | Brand Manager Vaccins

Lead the commercialization of our portfolio of vaccines on a national level by developing and implementing the marketing strategy and operational marketing mix and tactics….